Ortaöğretim dokuzuncu sınıf kimya dersi kazanım kavrama testlerindeki soruların öğretim programı ve ders kitabı açısından incelenmesi
Citation
Bayutku, Ü.Ö. (2022). Ortaöğretim dokuzuncu sınıf kimya dersi kazanım kavrama testlerindeki soruların öğretim programı ve ders kitabı açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Bu araĢtırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında hazırlanan ve halen
uygulamada olan dokuzuncu sınıf Kimya Dersi Kazanım Kavrama Testlerindeki
(KDKKT) soruların Anadolu (AL) ve Fen Lisesi (FL) öğretim programları ve ders
kitapları açısından incelenmek amacıyla yapılmıĢtır. AraĢtırmanın örneklemini 2021-
2022 eğitim-öğretim yılında dokuzuncu sınıflar için yayınlanan 20 KDKKT' deki
239 soru oluĢturmaktadır. Veriler doküman inceleme tekniği ile araĢtırmacılar
tarafından hazırlanan Ģablondan toplanmıĢ ve analizinde içerik analizi kullanılmıĢtır.
Elde edilen bulgulara göre AL ve FL öğretim programları ve ders kitaplarının farklı
olduğu, buna karĢılık Kazanım Kavrama Testlerinin (KKT) aynı olduğu
belirlenmiĢtir. KKT‟ deki çoğu soruların her iki lise türündeki ders kitaplarında
cevaplarının olduğu, soruların bölüm, konu ve kazanımlara göre homojen
dağılmadığı, AL ve FL Kimya ders kitaplarında bazı soruların cevaplarının olmadığı
tespit edilmiĢtir. Ayrıca AL ders kitabı içeriğinde FL ders kitabı içeriğine göre daha
açıklayıcı bilgiler olsa da FL ders kitabı içeriğinin AL ders kitabından daha ayrıntı
olduğu, görsel içeriklerin daha fazla verildiği ve buna karĢın öğrencilerin KKT' deki
soruları çözebilmek için her iki ders kitabında gerekli bilgiye ulaĢabilecekleri
belirlenmiĢtir. Testlerdeki bazı sorular birden fazla kazanım, bazı kazanımlarda
birden fazla soru olduğu, bazı kazanımlarda hiç soru bulunmadığı, soruların bazı
konu ve kazanımlarda yoğunlaĢtığı ve daha çok AL öğretim programı ve ders
kitabına uygun olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. KKT‟ in her iki lise türünde aynı
olması merkezi yapılan Yüksek Öğretim Kurumları sınavının her iki lise türünde
aynı olmasından kaynaklanabileceği düĢünülmektedir. AL ve FL öğretim
programları ve ders kitaplarının farklı olduğu gibi KKT‟ inde her iki lise türünde
öğrencilerin akademik baĢarı düzeyleri dikkate alınarak ayrı hazırlanılması
önerilmektedir. This training was conducted to examine the Anatolian (AHS) and Science
(SHS) high school education programs and courses in the ninth Chemistry lesson
Acquisition Comprehension Tests (ACT), which were and still are in the 2018-2019
academic year. The sample of the research consists os 239 questions in 20 CLACT
published for ninth grades in the 2021-2022 academic year. The data collected from
the template prepareed by the researchers with the document analysis technique and
contet analysis was used in the analysis. The data were collected from the template
prepared by the researchers with the document analysis technique and contet analysis
was used in the analysis. According to the findings, it was determined that AHS and
SHS curricula and textbooks were different, whereas the ACT, were the same. It has
been determined that most of the questions in ACT have answers in the textbooks
both high scholl types, the questions are not homogeneously distributed according to
the section, subject and acquisitions and some questions do not have answers in the
AHS and SHS Chemistry textbook. It has been concluded that some questions in the
tests have more than one outcome, some acquisitions have more than one question,
some acquisitions do not have any questions, the questions concentrate on some
subjects and acquisitions and are more suitable for the AHS curriculum and textbook.
It is thought that the fact that ACT is the same in both high school types may be due
to the fact that the centrally held Higher Education Institutions exam is the same in
both high school types. As AHS and SHS curricula and textbooks are different, it is
recommended that ACT be prepared separately, taking into account the academic
achievement levels of students in both types pf high schools.