Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı
Recent Submissions
-
Türbeler üzerine psiko-sosyolojik bir araştırma (Kazakistan örneği )
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)İnsan bu dünyada yaşamış olduğu müddetçe mutlaka bir şeylere inanmıştır. Herhangi bir inancın olmadığı dönemi tarihten bulabilmek neredeyse imkansızdır. İnançlar ister dinin içinde, ister dışında olsun, ister dini şartlara ... -
Türkiye'de dini azınlıklar
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Bu çalışmada Türkiye’deki mevcut azınlıklar dinî -sosyal gerçeklik bağlamında ele alınmaktadır. Azınlık kavramı insanlık deneyiminin toplumsallaşmayla birlikte gelişen tüm formlarında bir karşılık bulmaktadır. Azınlıkların ... -
Fıtrî zekâ ile yapay zekânın karşılaştırılması üzerine bir değerlendirme
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Teknolojinin süregelen gelişimi yapay zekâ kavramını sıkça duymamıza neden olmaktadır. Yapay zekâların yer yer farklı becerileri insandan daha iyi bir biçimde gerçekleştiriyor oluşu akıllara yakında robotların insan gibi ... -
Din görevlilerinin meslek etiğine ilişkin algı düzeyleri (Samsun ili örneği)
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Bu çalışmada, Diyanet İşleri Başkanlığı'na bağlı camilerde görev yapan din görevlilerinin (imam-hatip ve müezzin kayyım) meslek etiği algı düzeylerini belirlemek amacıyla, din görevliliği meslek etiği ölçeği geliştirilmiş ... -
Yurt dışındaki Türk okullarında öğrenim gören lise öğrencilerinin dini tutum ve ahlaki değer düzeyleri
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Bu araştırma, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olarak faaliyet yürüten Türk Okullarında öğrenim gören, Türk Vatandaşı, lise düzeyi öğrencilerin dini tutum ve ahlaki değer düzeylerini araştırmak amacıyla düzenlenmiştir. ... -
Aryüsçü Hristiyanlık, Gotlar dönemi ve sonrası
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)IV. yüzyılın başlarında İskenderiye'de patrik ile aynı bölgede papazlık görevi yürüten Aryüs'ün İsa-Mesih'in tabiatı ve özellikle varlığının başlangıcı konusunda patrikten farklı bir yorumu vardır. Aryüs, Ortodoks öğretinin ... -
Georg Wilhelm Friedrich Hegel ve Muhammed İkbal'de ben ve öteki sorunu
(The question of I and the other in Georg Wilhelm Friedrich Hegel and Muhammed Iqbal, 2021)Çalışmamız Hegel ve İkbal'in 'ben' ve 'öteki' tasavvurları bağlamında 'ben'in kendini ve ötekini kavramasının tarihsel karakterini incelemeyi amaçlamaktadır. İki düşünürün de 'ben' ve 'öteki' ayrımının bir uzlaşıya ... -
Türkiye'de İslam ilmihallerine toplumsal cinsiyet algısındaki değişim çerçevesinde sosyolojik yaklaşım
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Modernleşme sürecinde pozitivizmin rasyonel bakış açısı, sosyal bilimlerde dini hükümleri içeren belgelerin sorgulanabilmesine açılım sağlamıştır. Bu düşünsel çerçevede İslami feministler, ataerkil değerlerin meşruiyetinin ... -
Gazali ve Levinas felsefelerinde yüzleşme ahlakı
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Küresel dünyada bilgi akışının hızlanmasına ve iletişim sistemlerinin oldukça gelişmesine paralel olarak çeşitli ahlaki değerlere sahip insanlar birbirleriyle daha sık yüzleşmektedirler. Bu durum Tanrı, ben, öteki gibi ... -
Dinî sosyalleşme (Akçaabat örneği)
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Bu çalışma, Türk toplumunda bireylerin dindarlık yönelimine ve dinî sosyalleşme kanallarının etkisinin araştırıldığı bir saha araştırmasıdır. Değişen sosyokültürel ortamda bireyin dinî inanç, tutum ve davranışları üzerinde ... -
Göçün Azerbaycan Türklerinin dini hayatı üzerindeki etkileri: Bakü ve Amasya örneği
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Araştırmanın amacı, bir asrı aşkın süre önce; tarihi Garbi (Batı) Azerbaycan'ın (Günümüzdeki Ermenistan) Darlık (Karakoyunlu) Deresi bölgesinden, Türkiye'nin Amasya bölgesine; aynı zamanda 1988'de Azerbaycan'ın Bakü bölgesine ... -
Ahlak eğitimi açısından "iyiliği özendirme ve kötülükten sakındırma" ilkesi
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)İslam, tevhit esasıyla örüntülediği iman, amel, ahlaktan oluşan üç boyutlu hayatı insanlığa yaşanabilir birtakım prensiplerle sunmuştur. İslam'ın bu üç boyutu birbiriyle senkronizedir ve biri diğerinden bağımsız düşünülemez. ... -
Ortaokul öğrencilerinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi ile dersin öğretmenlerine ilişkin metaforik algılarının incelenmesi
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersi ile dersin öğretmenlerine yönelik algılarının metafor yardımıyla tespit edilmesini amaçlamıştır. Ayrıca öğrencilerin metaforik algılarına etki ... -
Kötülük problemi ve ateizm: Yujin Nagasawa’da sistematik kötülük problemi
(Türk Felsefe Derneği, 2021)Ateistlerin teizmi reddetme gerekçeleri, genellikle kötülük sorununun teizme karşı en güçlü argüman olduğunu iddia etmelerinde yatmaktadır. Nitekim ateizme göre teizm, bu soruna başarılı bir şekilde cevap verememektedir. ... -
Kardinal Ratzinger'den papa XVI Bendiktus'a papalığın diyalog politikası / Merve Seyis ; Danışman Mahmut Aydın.
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)Özet. -
Mevla'nın mesnevi'sinde doğa bilinci / Fatma Karakaş; Danışman Metin Yasa
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011)… -
Tarihsel Buda'dan tanrısal Buda'ya : Buda'nın tanrısallaştırılması süreci / Mevlüde Köroğlu ; danışman Mahmut Aydın.
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)… -
Dinler tarihi alanında 2000-2010 yılları arasında yapılan akademik çalışmalar / Bünyamin Akın ; Danışman Mahmut Aydın.
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014)… -
Roger Haight'in kristoloji yorumu : tanrı'nın sembolü olarak İsa / Elif Emirahmetoğlu ; danışman Mahmut Aydın.
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014)… -
Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programlarında vatandaşlık eğitimi / Bayramali Nazıroğlu; Danışman Mevlüt Kaya
(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011)Bu çalışmada, Türkiye’deki ilk ve ortaöğretim okullarında zorunlu olarak okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi için hazırlanan öğretim programlarında öngörülen ideal vatandaş tasavvuru ele alınmıştır. Çalışma, toplam ...