• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğretmenlerin yeni ortaöğretim matematik öğretim programında önerilen ölçme araçlarına karşı tutumlarının incelenmesi

Date

2012

Author

Aktaş, Meral Cansız
Aktaş, Devrim Yaşar

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı, geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirerek öğretmenlerin yen i o rtaöğretim matematik programında önerilen ölçme araçlarına yönelik tutumlarını belirlemektir. Araştır ma tarama yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. 40 maddeden oluşan taslak ölçek 108 matematik öğretmen in e uygulanmıştır. Yapılan madde ve faktör analizleri sonucunda 20 maddelik nihai ölçeğin üç alt faktörden oluştuğu, açıklanan toplam varyansın % 61,0 5 olduğu belirlenmiş, Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0,859 olarak hesaplanmıştır. Geçerli ve güvenilir nihai ölçek Trabzon ilinde ortaöğretim kurumlarında görevli 181 matematik uygulanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, öğretmelerin yararlılık şeklinde adlandırılan alt faktöre karşı tutumlarının, uygulanabilirlik ve yeterlilik olarak adlandırılan alt faktörlere karşı tutumlarından daha olumlu olduğunu ortaya koy muştur.
 
The aim of this study is to determine teachers attitudes to wards the measurement tools that were presented in the curriculum by developing a valid and reliable attitude scale. Survey method was used in this research. The draft scale which consisted of 40 items was administered 108 mathematics teachers. As a result of item and factor analysis, this scale grouped into three sub factors , accounted 61,05 % of total variance with 20 items and Cronbach Alpha, total internal reliability coefficient of the final scale was calculated as 0,8 59 .This valid and reliable final scale was answered by teachers who worked at high schools in Trabzon . Descriptive statistics were used to analyze the data. At the end of the study it was understood that teachers attitudes towards the sub factor called usefulness were more positive than the sub factors called applicability and efficiency .
 

Source

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

13

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRZNU1qY3dNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/8532

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.