Öğretmenlerin uzaktan eğitim teknolojilerine yönelik adaptasyon durumlarının incelenmesi
Künye
Uyumaz, A. (2022). Öğretmenlerin uzaktan eğitim teknolojilerine yönelik adaptasyon durumlarının incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu çalışmada öğretmenlerin uzaktan eğitimde canlı/sanal ders araçlarını
kullanımına yönelik yeniliğe adaptasyon durumlarının ve adaptasyon durumlarında
yaşanan farklılıkların dijital yerli ve dijital göçmen nesiller çerçevesinde incelenmesi
amaçlanmaktadır. Öğretmenlerin dijital yerli ve dijital göçmen olma durumları, yaş
grupları, cinsiyetleri, mezun oldukları okul dereceleri, mesleki tecrübeleri, görev
yaptıkları okul türü ve görev yaptıkları sınıf düzeyine göre olan farkları incelenmiştir.
Araştırma deseni olarak nicel araştırma yöntemlerinden birisi olan nedensel
karşılaştırma araştırma türü kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları Türkiye’de
ilkokul/ortaokul ve lise düzeyinde farklı branşlarda yer alan 484 öğretmenden
oluşmaktadır. Ölçek olarak Ursavaş, Şahin ve McIlroy (2014) tarafından geliştirilen
“Öğretmenler İçin Teknoloji Kabul Ölçeği: Ö – TKÖ” kullanılmıştır. Ölçekteki sorular
uzaktan eğitim/canlı ders/sanal sınıf konularına uygun olarak düzenlenmiştir. Ölçekte
toplam 11 faktör bulunmaktadır. Veriler, Google Form üzerinden gönüllülük esası ile
toplanmıştır. Ardından alınan veriler sonrasında Prensky (2001)’nin tanımlarından
yola çıkarak öğretmenler dijital yerli ve dijital göçmen olarak 2 gruba bölünmüştür.
Verilerin analizi için SPSS 22.0 kullanılmıştır. Öğretmenlerin uzaktan eğitim
teknolojilerine adaptasyon durumlarını, cinsiyete, görev yaptıkları okul türü ve sınıf
düzeyine göre farklarını bulabilmek için non-parametrik testlerden olan Mann
Whitney U testi yapılmıştır. Öğretmenlerin yaş gruplarına, mezun oldukları okul
dereceleri ve mesleki tecrübelerine göre farklarını bulabilmek için ise Kruskal Wallis
testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin dijital yerli ve dijital göçmen
olma durumlarına göre; algılanan kullanışlılık, kolaylaştırıcı durumlar, algılanan
eğlence, öz yeterlik, teknolojik karmaşa ve uygunluk faktörleri açısından anlamlı
farklar olduğu görülmüştür. Uzaktan eğitim teknolojilerine dijital yerli öğretmenlerin
daha fazla adapte olduğu, kullanım açısından sorun yaşamadıkları ve uzaktan eğitim
teknolojilerini kullanmanın keyifli olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca meslekte 0-
5 sene arası tecrübesi olanların uzaktan eğitim teknolojilerine daha tecrübeli
öğretmenlere göre daha fazla adapte olduğu ve derslerinde daha rahat kullandıkları
gözlemlenmiştir The aim of the study is to examine the differences between teachers' adaptation
to distance education/live lessons/virtual classroom technologies. The study was
designed as a causal comparison research method which is a quantitative research.
Participants were 484 primary/secondary school and high school teachers working in
Turkey. Teachers were randomly selected. Data was collected using “Technology
Acceptance Measure for Teachers: T – TAM” developed by Ursavaş, Şahin and
McIlroy (2014). The questions in the scale were adapted to distance education/ live
lesson/ virtual class. There are 11 factors in the scale. SPSS 22.0 was used for data
analysis. Mann Whitney U test and Kruskal Wallis tests were applied. The results
indicated that there are significant differences in terms of perceived usefulness,
facilitating situations, perceived fun, self-efficacy, technological complexity and
convenience factors among the digital native and digital immigrant teachers. Based on
the results, digital native teachers are adapted more to distance education technologies,
they do not have any problems while using distance education. In addition, digital
native teachers declared that using distance education technologies is enjoyable. In
addition, it has been observed that teachers with 0-5 years of experience in the
profession adapted to distance education technologies more. Moreover, digital native
teachers were using distance education technologies easier than digital immigrant
teachers.