Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın “Balina ile Mandalina” kitabının bir ders aracı olarak Türkçe öğretiminde kullanılması
Citation
Bayraktar, İ. & Erkoç, S. (2021). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın “Balina ile Mandalina” kitabının bir ders aracı olarak Türkçe öğretiminde kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (79) , 1187-1204 . Doi: 10.17755/esosder.849321Abstract
Bu çalışmada, Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın bir çocuk kitabı olan Balina ile Mandalina incelenerek kitabın Türkçe öğretiminde kullanılmasına yönelik değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmada, Balina ile Mandalina kitabının Türkçe derslerinde verimli bir şekilde kullanılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Balina ile Mandalina kitabı, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı esas alınarak dinleme/izleme, konuşma, okuma (akıcı okuma, söz varlığı, anlama) ve yazma kazanımları dikkate alınarak incelenmiştir. Çalışmada, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem doğrultusunda, Balina ile Mandalina’nın temel dil becerilerinin öğretilmesine esas teşkil edecek unsurları değerlendirmeye alınmıştır. Bu değerlendirme sonucunda ulaşılan veriler kazanım açıklamaları ile birlikte bulgular bölümünde sunulmuştur. Çalışmada, 1-8. sınıf Türkçe derslerinde kullanılabilecek örnek uygulamalara da yer verilmiştir. Yapılan değerlendirmeler doğrultusunda, Balina ile Mandalina kitabının Türkçe derslerine kaynaklık edeceği sonucuna ulaşılmıştır. Kitabın aynı zamanda öğrencilerin farklı metin türlerini görmelerini ve Türkçenin imkânlarını anlamalarını sağlaması bakımından önemli bir yerde olduğu çalışmanın sonuçları arasındadır. In this study, “Balina ile Mandalina”, a children's book by Fazıl Hüsnü Dağlarca, was examined and evaluated for the use of this book in Turkish teaching. It was aimed to use the book” Balina ve Mandalina " efficiently in Turkish lessons with the study. For this purpose, the book “Balina ile Mandalina” was investigated based on the 2019 Turkish language curriculum and by taking into account listening/monitoring, speaking, reading (fluent reading, word presence, understanding) and writing achievements. The document review method was used in the study. According to this method, the elements that would be the basis for teaching the basic language skills of “Balina ile Mandalina” were evaluated. The data obtained as a result of this evaluation are presented together with the learning outcome explanations in the results section. Examples of applications that can be used in Turkish lessons from 1st grade to 8th grade are also included in the study. According to the evaluations, it was concluded that the book of “Balina ile Mandalina” would be a source for Turkish lessons. The fact that the book is also important in terms of allowing students to see different types of text and understand the possibilities of Turkish is among the results of the study.