Psiko-sosyal değişkenlere göre ortaöğretim öğrencilerinin dini tutumları / Semra Kontbay; Danışman Mustafa Köylü.
Özet
Araştırma ergenlik döneminde bulunan lise öğrencilerinin dini tutumları üzerinde etkili olan psiko-sosyal faktörleri araştırmak ve elde edilen bulguların din eğitimi açısından ele almak amacıyla düzenlenmiştir.Araştırmanın evreni 2004-2005 öğretim yılında Samsun İl merkezinde öğrenim gören ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır.Araştırmanın örneklemi ise Samsun İlinde bulunan Mithat Paşa Lisesi , Endüstri Meslek Lisesi , 100. Yıl Lisesi , Cumhuriyet Lisesi , İmam Hatip Lisesi , Atatürk Anadolu Lisesi'ne devam eden 566 öğrenciden oluşmaktadır.Örneklemi oluşturan öğrencilerin yaşları 14-19 arasında değişmektedir.Araştırmada öğrencilerin dini tutumları üzerinde etkili olduğu düşünülen cinsiyet , yaş , okul türü , sınıf , yerleşim yeri , anne babanın öğrenim ve inanç durumu , anne baba ile olan iletişim , aile yapısı , okul dışında din eğitimi almış olma durumu , geçmişte derinden etkileyen üzücü bir olay yaşamış olma durumu , sürekli bir rahatsızlık veya özür durumu , dini uygulamalar ve dini yayınların okuma sıklığı olmak üzere 18 psiko-sosyal faktör ele alınmıştır.Araştırmanın bağımlı değişkenini oluşturan ergenlerin dini tutumlarını tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen "Dini Tutum Envanteri" ve "Kişisel Bilgi Anketi" kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS (Statiscal Package for Social Sciences) paket programı ile yapılmıştır.Hipotezlerin test edilmesinde varyans analizi (ANOVA -F testi) kullanılmıştır.Sonuç olarak elde edilen bulgular ışığında özellikle yaş , okul türü ve anne baba ile ilgili çevresel faktörlerin ergenlerin dini gelişimi ve tutumları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.