Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorPerşembe, Erkan
dc.contributor.authorEyüpoğlu, Osman
dc.date.accessioned2020-07-21T22:05:31Z
dc.date.available2020-07-21T22:05:31Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/42410.pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/29708
dc.descriptionTez (doktora) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2003en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 42410en_US
dc.description.abstract"Türkiye'de Sosyal Değişme ve Kur'an Yorumları İlişkisi (Cumhuriyet Dönemi Örneği)" adlı bu çalışmada, Türkiye'de Cumhuriyetin ilanını izleyen bir dizi yeniliklerin özellikle hukukî boyutu ile Kur'an'ın hukukî boyutu arasındaki çatışma potansiyellerine, kültürel okuyucu olarak nitelendirilebilir bir kısım akademik ilahiyatçılar tarafından getirilen yorumlar irdelenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmaya, biri tümel diğeri tikel olmak üzere iki ardalan belirlenmiştir.Çalışmanın tümel ardalanını, özellikle Endüstri ve Fransız devrimlerinden itibaren, Batının ekonomik-teknolojik açıdan ilerlemesine karşın, İslâm dünyasını temsil eden Osmanlı'nın gerilemeye başlaması olgusu içerisinde ortaya çıkan ve laik bir yapılanmaya geçme arzusu açısından çelişkili bir görünüm arz eden kimi yenilik arayışlarının sergilendiği Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri oluşturmaktadır. Söz konusu dönemlere ilişkin yenilik hareketleri, zihniyet boyutlu kurtuluş arayışlarının Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne yansımasını sağlayan köprü bir değişim süreci olarak değerlendirilmiştir.Çalışmanın tikel ardalanını ise, daha çok kendine özgü bir olgu olarak ele alınan Cumhuriyet devrimlerinin özellikle ceza hukuku ve medeni hukuk boyutu ile pozitivist paradigma anlayışı oluşturmaktadır. Bu boyutta Atatürk'ün, devrimler bağlamında dile getirdiği sözlerindeki dinsel gerekçe türünden açıklamalar, onun genellikle ilk dönem laiklik uygulaması olarak vurgulanmıştır. Çalışmanın son ve aslî bölümünü oluşturan akademik ilahiyatçılar, Cumhuriyet devrimlerinin hukukî boyutu ile Kur'an'ın hukukî boyutu arasındaki potansiyel çatışma durumunu, Kur'an'a uyguladıkları dinsel kaygı içerikli kültürel okuma biçimi ile aşmaya çalışmaktadırlar. Pozitivist paradigma anlayışı ile Kur'an'ın doğal olaylar ve kıssalara ilişkin ayetlerinin otantikliği arasındaki çatışma potansiyellerine de aynı okuma biçimi uygulanmaktadır. Bu okuma biçimine göre Kur'an kendini, tevhit, fonksiyonel akıl ve evrensel ahlak ilkeleri ile temellendirmiştir. Bu nedenle bir hukuk, bilim veya siyaset kitabı olarak algılanamaz. İbadetler ise söz konusu temellendirmeye manevî enerji sağlarlar. Atatürk'ün daha çok ilk dönem laiklik uygulamalarındaki olumlu dinsel vurguları ile sözü edilen bu temellendirme arasında bir paralellik söz konusudur.en_US
dc.formatIX, 220 y. ; 30 smen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectToplumsal değişme -- Türkiyeen_US
dc.subjectDin sosyolojisien_US
dc.subjectKur'an ve Kur'an ilimlerien_US
dc.subject.otherTEZ DOK E97t 2003en_US
dc.titleTürkiye'de sosyal değişme ve Kur'an yorumları ilişkisi : (Cumhuriyet dönemi örneği) / Osman Eyüpoğlu; Danışman Erkan Perşembe.en_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.contributor.departmentOMÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US]


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster