Üniversite öğrencilerinin çoklu yetenek-öğrenme stilleri ile benlik saygısı ve sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişki / Aynur Baran; Danışman Ramazan Abacı.
Özet
Bu çalışma , Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğrencilerinin Çoklu zeka / yetenekleri ile benlik saygıları ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada , öğrencilerin çoklu yetenekleri ; Gardner tarafından geliştirilen ve Abacı (2000) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak Türkçe'ye uyarlanan " Çoklu Yetenek Testi " ; benlik saygılarını belirlemede Rossenberg tarafından geliştirilen ve Çuhadaroğlu (1986) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarakTürkçeye uyarlanan " Rossenberg Benlik Saygısı Ölçeği " ,ve sürekli kaygı düzzeylerini ölçmede , Spieldiberger , Gorsuch ve Lushene (1964) tarafından geliştirilen , Öner ve Compte tarafından Türkçeye uyarlanan " Sürekli Kaygı Ölçeği " kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, şans yöntemiyle seçilen Ondokuz Mayıs Üniversitesi değişik bölüm ve sınıflarda öğrenim gören 233 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre , öğrencileri çoklu yetenek / öğrenme stilleri ile bölüm, cinsiyet , anne öğrenim durumu ve baba öğrenim durumu arasında önemli farkllılıklar olduğu saptanmıştır. Bölümler ile görsel , müzik, matematik-mantık yeteneği, kişiler arası ve kişi içi ilişki yeteneği arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çoklu yetenek /zeka ile cinsiyet arasında ,kızların lehine anlamllı ; anne öğrenim durumuna Üniversite mezunu olanların lehine anlamlı; babanım öğrenim durumuna göre üniversite mezunu olanların lehine anlamlı ark olduğu saptanmıştır. Annenin çalışma durumu ve aylık gelir düzeyi ile çoklu yetenek / zeka arasında anlamsız ilişki olduğu görülmüştür. Öğrenme stili ile bağdaşmayan bölümdeki öğrecilerin benlik saygısı incelendiğinde , yanlızca eleştiriye duyarlılık düzeyinin yüksek olduğu görülmüştür. benlik saygısı benlik değerinin sürekliliği , insanlara güven duyma ,hayalperestlik , kişiler arası ilişkilerde ehdit hissi ve tartışmalara katılabilme derecesi bakımından anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Öğrenme stili ile bağdaşmayan bölümdeki öğrencilerin sürekli kaygı düzeyinin yüksek olmadığı görülmüştür.