Publication:
Okul Müdürlerinin Demokratik Tutumlarının Öğretmenlerin Örgütsel Yabancılaşma Algıları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

dc.contributor.authorAslan, Hüseyin
dc.contributor.authorDoğan, Ümit
dc.contributor.authorAkbulut, Ezgi
dc.date.accessioned2025-12-11T01:48:22Z
dc.date.issued2023
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,T.C. Milli Eğitim Bakanlığı,T.C. Milli Eğitim Bakanlığıen_US
dc.description.abstractOkul müdürlerinin demokratik tutumlarının öğretmenlerin örgütsel yabancılaşmalarına etkisini incelemek amacıyla bu araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmış olup araştırmanın evrenini Sakarya ilinde görev yapmakta olan 7455 öğretmen oluştururken örneklemini ise basit seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilmiş olan 410 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin okul müdürlerinin demokratik tutumlarını orta düzey olarak algıladığı, okul müdürlerinin demokratik tutumlarına ilişkin öğretmen algılarının ve örgütsel yabancılaşma algılarının öğretmenlerin cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenlerine göre istatistiksel olarak farklılık göstermediği, çalıştıkları okul türüne göre ise algılarının farklılık gösterdiği bulgulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma algılarının okul müdürlerince sergilenen demokratik tutumlarıyla istatistiksel olarak pozitif yönde bir ilişki içinde olduğu, okul müdürlerinin demokratik tutumlarının öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma algılarının toplam varyansının %9’unu açıkladığı bulgusuna ulaşılmıştır. Tüm bulgular ışığında okul yöneticileri, okullarında tüm süreçlerde öğretmenlerin kendilerini rahat ifade edebilecekleri ortamlar yaratmaya çalışmaları; gerek dikey gerekse yatay iletişim kanallarını etkili kullanmaları; öğretmenlerin okul müdürlerinin demokratik tutumlarına ilişkin algılarının yükselmesi adına karar süreçlerine dâhil olabilecekleri okul yöneticileriyle mesleki takım projelerinde yer almaları sağlamaları önerilebilir.en_US
dc.identifier.doi10.15869/itobiad.1288957
dc.identifier.endpage1873en_US
dc.identifier.issn2147-1185
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage1855en_US
dc.identifier.trdizinid1228990
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.15869/itobiad.1288957
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1228990/examining-the-effect-of-school-principals-democratic-attitudes-on-teachers-perceptions-of-organizational-alineation
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/46479
dc.identifier.volume12en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofİnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleOkul Müdürlerinin Demokratik Tutumlarının Öğretmenlerin Örgütsel Yabancılaşma Algıları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files