Publication: Cam Lifi ve Atık Lastik Katkılı Alçı Kompozitlerin Mekanik ve Fiziksel Özelliklerinin Araştırılması
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Günümüzde, çok çeşitli boyutlardaki karayolu taşıtlarından, önemli ölçüde ortaya çıkan atık lastik, çevre kirliliğine yol açmaktadır. Kauçuk esaslı olan bu madde, hafif agrega sınıfına dahil edilmektedir. Bu yüzden yapı elemanı içerisine rahatlıkla katılabilecek bir dolgu maddesidir. E-camı ise sahip olduğu iyi mekanik özellikler ile en çok kullanılan fiber takviye maddelerinden biridir. Yapı malzemesi olarak kullanımı insanlık tarihi kadar eski olan alçı; iyi bir ısı ve ses yalıtkanı olması ve toksik madde içermemesine rağmen nitelikli mekanik özelliklere sahip olmaması nedeniyle yapı endüstrisinde hak ettiği yeri bulamamıştır. Eğer doğru miktarlarda ve doğru maddelerle kompozit oluşturulacak olursa bu zayıf mekanik özellikleri iyileşecektir. Bu çalışmada hedeflenen, arttırılmış mekanik dayanım ve ısı yalıtımı özelliklerine sahip, yapı endüstrisinde gerek ısı yalıtımı gerekse yük taşımaya yardımcı ya da farklı kullanımlar için, yapı elemanı olarak kompozit alçı malzeme üretmektir. Yapılan çalışmada, alçının zayıf mekanik özelliklerini ve ısıl yalıtkanlığını artırmak için içerisine, 6 mm uzunluğunda E-camı ve 2 mm elek altı kırpık atık araba lastiği, değişen ağırlıklarda katılarak, farklı bileşimlerde kompozit malzemeler üretilmiştir. Söz konusu süreçte; takviye maddelerinin miktarları ve su/alçı oranları birer değişken olarak kabul edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, su/alçı oranındaki artışla beraber malzemenin ısı yalıtımının arttığını, mekanik özelliklerinin azaldığını, alçı hamurundaki su/alçı oranı eş olan numunelerde, E camı katkısıyla artan mekanik özelliklerin, atık araba lastiği katkısı ile azaldığını, atık araba lastiği katkısıyla azalan ısı iletim katsayısının ise E camı katkısıyla arttığını göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Alçı; E-Camı; Atık Araba Lastiği; Kompozit Malzeme.
Today, waste tire, arising significantly road vehicles of various sizes, causes environmental pollution. This rubber-based material, are included in the class of lightweight aggregate. That's why, it is a filler material, could be added easily inside the structure materials. E-glass, having good mechanical properties is one of the most widely used fiber-reinforced materials. The use of gypsum as a building material is as old as human history; in spite of having good heat and sound insulation and does not contain toxic material, due to the lack of qualified mechanical properties could not find the place it deserves at the construction industry. If composite is created the with right materials and right amounts. This poor mechanical properties will improve. Target, in this study , to produce composite gypsum material as the structural material, having improved properties for thermal insulation as well as to help carry the load or for different uses at the building industry. In this study, to increase poor mechanical properties and thermal insulation of gypsum, composite materials were produced by adding in it, 6 mm long E glass and 2 mm sieve clipped waste tire. Mentioned at this process, amount of reinforcement materials and water/gypsum proportion were considered as variables . The results obtained show that with increased water / gypsum ratio developed thermal insulation of material, downgraded mechanical properties, samples, inside gypsum paste, water / gypsum ratio is equivalent, the mechanical properties were improved by addition of E glass, at the same time downgraded by addition of waste tires , developing heat transmission coefficient by addition of waste tires at the same time downgraded by addition of E glass. Key Words: Gypsum, E-Glass, Vehicle Waste Tire ; Composite Material
Today, waste tire, arising significantly road vehicles of various sizes, causes environmental pollution. This rubber-based material, are included in the class of lightweight aggregate. That's why, it is a filler material, could be added easily inside the structure materials. E-glass, having good mechanical properties is one of the most widely used fiber-reinforced materials. The use of gypsum as a building material is as old as human history; in spite of having good heat and sound insulation and does not contain toxic material, due to the lack of qualified mechanical properties could not find the place it deserves at the construction industry. If composite is created the with right materials and right amounts. This poor mechanical properties will improve. Target, in this study , to produce composite gypsum material as the structural material, having improved properties for thermal insulation as well as to help carry the load or for different uses at the building industry. In this study, to increase poor mechanical properties and thermal insulation of gypsum, composite materials were produced by adding in it, 6 mm long E glass and 2 mm sieve clipped waste tire. Mentioned at this process, amount of reinforcement materials and water/gypsum proportion were considered as variables . The results obtained show that with increased water / gypsum ratio developed thermal insulation of material, downgraded mechanical properties, samples, inside gypsum paste, water / gypsum ratio is equivalent, the mechanical properties were improved by addition of E glass, at the same time downgraded by addition of waste tires , developing heat transmission coefficient by addition of waste tires at the same time downgraded by addition of E glass. Key Words: Gypsum, E-Glass, Vehicle Waste Tire ; Composite Material
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2013
Libra Kayıt No: 65858
Libra Kayıt No: 65858
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
115
