Publication: İçsel Pazarlama Faaliyetleri ile Çalışanların Sanal Kaytarma Davranışları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Sağlık Sektöründe Bir Uygulama
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışmanın amacı, sağlık çalışanlarının içsel pazarlama faaliyetlerinin sanal kaytarma davranışları üzerine etkilerini belirleyebilmektir. Araştırmada Türkiye'de farklı şehirlerde faaliyet gösteren özel bir hastanenin sekiz farklı şehrinde çalışan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 342 sağlık çalışanından anket yöntemi kullanılarak veriler elde edilmiştir. Veriler SPSS programı ile frekans, ortalama, faktör analizi, Pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmada içsel pazarlama ölçeğinin iki, sanal kaytarma ölçeğinin ise üç boyuttan oluştuğu saptanmıştır. İçsel pazarlama boyutlarından olan eğitim ve vizyonun, sanal kaytarma boyutları olan eğlence aylaklığı ve kişisel işler aylaklığı üzerinde, negatif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. İçsel pazarlama boyutlarından ödüllendirmenin eğlence aylaklığı üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın diğer bir sonucu olarak, içsel pazarlamanın sanal kaytarma üzerinde pozitif ancak anlamlı bir etkiye sahip olmadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak içsel pazarlama faaliyetlerindeki artış sanal kaytarma üzerinde bir artışa neden olmamaktadır.
The purpose of this study is to determine the effects of health workers' internal marketing activities on Cyber-loafing behaviors. In the study, data were collected using a questionnaire from 342 health workers who worked at eight different cities of a private hospital who agreed to participate in the study. The data were analyzed by SPSS program with frequency, mean, factor analysis, Chi-square test, Pearson correlation and multiple regression analysis. In the study, it was determined that the internal marketing scale consisted of two dimensions, Cyber-loafing scale three dimensions. It has been found that the education and vision from the internal marketing dimensions have a negative and significant influence on the leisure loafing and the personal purpose loafing of with Cyber-loafing dimensions. It has been found that rewarding from internal marketing dimensions has a positive and significant effect on the leisure loafing. As another consequence of the research, it has been determined that internal marketing positive but has no significant effect on Cyber-loafing. As a result; the increase in internal marketing activities does not cause an increase on Cyber-loafing.
The purpose of this study is to determine the effects of health workers' internal marketing activities on Cyber-loafing behaviors. In the study, data were collected using a questionnaire from 342 health workers who worked at eight different cities of a private hospital who agreed to participate in the study. The data were analyzed by SPSS program with frequency, mean, factor analysis, Chi-square test, Pearson correlation and multiple regression analysis. In the study, it was determined that the internal marketing scale consisted of two dimensions, Cyber-loafing scale three dimensions. It has been found that the education and vision from the internal marketing dimensions have a negative and significant influence on the leisure loafing and the personal purpose loafing of with Cyber-loafing dimensions. It has been found that rewarding from internal marketing dimensions has a positive and significant effect on the leisure loafing. As another consequence of the research, it has been determined that internal marketing positive but has no significant effect on Cyber-loafing. As a result; the increase in internal marketing activities does not cause an increase on Cyber-loafing.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2018
Libra Kayıt No: 122817
Libra Kayıt No: 122817
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
99
