Publication:
Uzaktan Eğitimde Ters-Yüz Sınıf Uygulamalarının Bilişsel Aktiviteye Etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

In the study, it is investigated how the flipped classroom practices affect the cognitive activities of students in the distance education process. With students selected from the 9th, 10th and 11th grade levels from a secondary education institution, two weeks flipped classroom and two weeks online synchronous (live) lessons using traditional teaching methods were conducted. Cognitive activities of students during live lessons were measured according to the types of participation in the ICAP framework. According to the ICAP framework (Chi and Wylie, 2014), there are 4 types of activities: (i) interactive, (ii) constructivist, (iii) active and (iv) passive. The study includes a mix of quantitative and qualitative research designs. The study was carried out as a multiple case study, one of the qualitative research methods. Cases obtained from two different situations (Flip-in classroom and traditional classroom) and which can be examples of cognitive activity were compared. By this means, the effects of two different approaches on cognitive activity were tried to be described. During the lesson, the researcher took notes on the types and definitions of participation by using an unstructured observation form. During the lesson, the researcher took notes on the types of participation and definitions by using an unstructured observation form. After that, the types of participation were classified based on the ICAP framework. According to the all accounts obtained, the frequency of occurrence of behavior types was compared. According to the findings, it was understood that flipped classroom practices could be effective on students' cognitive activities. For example, when we regard the behavior of asking for permission at the 9th grade level, it has been observed that the students in the flipped classroom are two times more active in terms of active participation according to the ICAP framework. Grade level the rate of observing the behavior of giving open-ended answers to the questions determined as constructivist participation has doubled in the flipped classroom compared to the traditional method. However, in areas such as giving short answers to questions and reading aloud, situations indicating cognitive activity were not observed between the two different approaches. The behavior of giving open-ended answers to the questions was also observed about twice as much in the 10th and 11th grade classes in the lessons with the flipped classroom, compared to the lessons taught with the traditional method. In this case, it can be said that the flipped classroom practice has a positive effect on cognitive activity by increasing the type of interactive participation within the framework of ICAP.
Çalışmada uzaktan eğitim sürecinde, ters yüz sınıf uygulamalarının öğrencilerin bilişsel aktivitelerini ne yönde etkilediği araştırılmaktadır. Bir ortaöğretim kurumundan 9, 10 ve 11. sınıf seviyelerinden seçilen öğrencilerle iki hafta boyunca ters-yüz sınıf, iki hafta boyunca geleneksel öğretim yöntemleri kullanılarak çevrimiçi senkron (canlı) dersler gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin canlı dersler esnasındaki bilişsel aktiviteleri ICAP çerçevesi katılım türlerine göre ölçülmüştür. ICAP çerçevesi (Chi ve Wylie, 2014) aktiviteyi etkileşimli, yapılandırmacı , aktif ve pasif olmak üzere dört farklı kategori altında gruplamaktadır. Çalışma nicel ve nitel araştırma desenlerinin bir karmasını barındırmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden çoklu durum çalışması şeklinde gerçekleştirilmiştir. İki farklı durumdan (Ters-yüz sınıf ve geleneksel sınıf) elde edilen ve bilişsel aktiviteye örnek olabilecek durumlar karşılaştırılmıştır. Bu sayede iki farklı yaklaşımın bilişsel aktivite üzerindeki etkileri betimlenmeye çalışılmıştır. Ders esnasında araştırmacı, yapılandırılmamış gözlem formu kullanarak, katılım türlerini ve tanımlarını not almıştır. Sonrasında, ICAP çerçevesi temel alınarak katılım türleri sınıflandırılmıştır. Elde edilen veriler ışığında davranış türlerinin gerçekleşme sıklığı karşılaştırılmıştır. Bulgulara göre ters-yüz sınıf uygulamalarının öğrencilerin bilişsel aktiviteleri üzerinde etkili olabileceği anlaşılmıştır. Dokuzuncu sınıf düzeyinde söz isteme davranışında ters yüz sınıfta yer alan öğrencilerin ICAP çerçevesine göre aktif katılım açısından iki kat kadar daha aktif oldukları gözlemlenmiştir. Aynı sınıf düzeyinde yapılandırmacı katılım olarak belirlenen sorulara açık uçlu cevaplar verme davranışının gözlemlenme oranı, ters yüz sınıfta geleneksel yönteme göre iki katına çıkmıştır. Ancak sorulara kısa cevaplar verme ve sesli okuma gibi alanlarda ise iki farklı yaklaşım arasında bilişsel aktiviteye işaret eden durumlar gözlemlenmemiştir. Sorulara açık uçlu cevaplar verme davranışı, on ve on birinci sınıf düzeylerinde de ters-yüz sınıf uygulanan derslerde geleneksel yöntemle yapılan derslere oranla yaklaşık iki kat fazla gözlemlenmiştir. Bu duruma göre ters-yüz sınıf uygulamasının ICAP çerçevesinde yer alan etkileşimli katılım türünü artırarak bilişsel aktiviteye olumlu etki ettiği söylenebilir.

Description

Tam Metin / Tez

Citation

Erdal, F. (2022). Uzaktan eğitimde ters-yüz sınıf uygulamalarının bilişsel aktiviteye etkisi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

104

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By