Publication:
The Effect of Game-Based Music Activities Based on 5e Learning Model on the Social Skills of Preschool

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada, 5E öğrenme modeline dayalı oyun temelli müzik etkinliklerinin okul öncesi kurumlarda müzik kulübüne devam eden çocukların sosyal becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal yaşamda çok gerekli olan sosyal becerilerinin geliştirilmesi konusunda bazı çıktılar sunması bakımından önem taşımaktadır. Araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Ordu Üniversitesi Düriye Çetinceviz Anaokulu'nda, müzik kulübüne kayıtlı olan 5 ve 6 yaşındaki 20 öğrenci (Nd=10, Nk=10) ile yürütülmüştür. Kontrol gruplu öntest-sontest deney modeli kullanılan araştırmanın verileri, 'Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği' (OSBED) (Ömeroğlu vd., 2014) ve 'Kontrol Listeleri' ile toplanmıştır. Bağımsız iki grubun öntest ve sontest puanları arasındaki farkın karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi; bağımlı grupların öntest ve sontest puanlarının karşılaştırılmasında Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Kontrol listelerine ilişkin puanlayıcılar arasındaki uyum düzeyi Miles ve Huberman (1994) güvenirlik formülüne göre hesaplanmıştır. Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi analizlerinde etki büyüklüğü r değeri ile, Quaide'in Ancova analizinde ise eta kare (η²) değeri ile hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda; 5E öğrenme modeline dayalı oyun temelli müzik etkinliklerinin çocukların sosyal becerilerinin geliştirilmesinde mevcut öğretim yöntemlerine göre istatistiksel olarak daha etkili olduğu saptanmıştır. Anahtar Sözcükler: 5E öğrenme modeli, Okul öncesi eğitim, Sosyal beceriler, Oyun temelli müzik etkinlikleri
In this study, the effect of game-based music activities based on the 5E learning model on the social skills of children attending music clubs in pre-schools was examined. This research is important as it provides some outcomes on the development of social skills of preschool children, which are very necessary in social life. The research was conducted in the 2022-2023 academic year at Ordu University Düriye Çetinceviz Preschool with 20 students, who are 5- and 6-year-old (Ne=10, Nc=10) enrolled in the music club. The data of the study, which used a pretest-posttest experimental model with a control group, was collected with the 'Preschool Social Skills Assessment Scale' (OSBED) (Ömeroğlu et al., 2014) and 'Checklists'. Mann-Whitney U test was used to compare the difference between the pretest and posttest scores of two independent groups, and Wilcoxon Signed Rank Test was used to compare the pretest and posttest scores of dependent groups. The level of agreement between raters regarding the checklists was calculated according to the reliability formula of Miles and Huberman (1994). In the Mann-Whitney U test and Wilcoxon Signed Rank Test analyses, the effect size was calculated with the r value, and in Quaide's Ancova analysis, the effect size was calculated with the eta squared (η²) value. As a result of the research, it has been determined that game-based music activities based on the 5E learning model are statistically more effective in developing children's social skills than existing teaching methods. Keywords: 5E learning model, Preschool education, Social skills, Game-based music activities

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

136

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By