Publication:
Anestetiğin Estetiği Batı Postmodern Tavır ve Japon Wabi-Sabi

dc.contributor.authorYurt, Engin
dc.contributor.authorBasarır, Sıla Burcu
dc.date.accessioned2025-12-10T23:24:18Z
dc.date.issued2020
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,İstanbul Teknik Üniversitesien_US
dc.description.abstractJapon estetiğinde Wabi-sabi (侘寂) adında geleneksel olarak benimsenmiş ünlü bir kavram bulunur. Dar bir bağlamda bu kavram kusurlu olmaktan ya da geçici olmaktan doğan güzelliği ön plana çıkarır. İlk bakışta, bu anlayış -geleneksel Batı estetiği ile karşılaştırıldığında- kendisine Batı dünyasında tekabül eden sağlam bir öğe bulamaz gibi gözükür (her ne kadar “kusurun içindeki ya da kusurun güzelliği” teması modern Batı literatürü ve felsefesinde oldukça bilinen bir şey olsa da), Batı sanatında baskın olan mükemmelliğin ve simetrinin güzelliğine dair Grek ideallerinin estetik değeri dolayısıyla. Ama özellikle Post-modern sanattaki anestetik olana (ya da estetik-olmayana) yönelik olumlu yaklaşımlarda ve sanatta modernizmin mimarideki başlangıcındaki mekân algısı ve simetri kavramına yönelik negatif eleştirilerde, Wabi-sabi ile benzerlik ya da paralellik içinde okunabilecek bazı nüanslar bulunabilir gibi gözükmektedir. “Asimetrideki güzellik”, “anestetik olan”, “çöküş estetiği”, “yıkıntı estetiği” ve “anestetik olarak çekici” gibi temalar Wabi-sabi ile karşılıklı bir okunma potansiyeline sahipmiş gibi gözükmektedir. Her ne kadar doğrudan ifade edilmemiş olsa da bazı post-modern fikirler bu karşılıklı okunma için felsefi bir temel sağlayabilir. Shibusa (渋さ), Kintsugi (金継ぎ) ve Mono no aware (物の哀れ) gibi terimlerinin de yardımıyla, bu çalışma Wabi-sabi ile anestetiğin güzelliğine dair Batı post-modern teoriler arasındaki benzerlik, farklılık ve karşılıklı ilişkileri (eğer mevcutsa bunlar) araştırmayı ve açıklamayı amaçlar.en_US
dc.identifier.doi10.20981/kaygi.792651
dc.identifier.endpage696en_US
dc.identifier.issn1303-4251
dc.identifier.issn2645-8950
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage665en_US
dc.identifier.trdizinid428313
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.20981/kaygi.792651
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/428313/aesthetics-of-anaesthetics-western-postmodern-attitude-and-japanese-wabi-sabi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/35884
dc.identifier.volume19en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSanaten_US
dc.subjectEdebi Teori ve Eleştirien_US
dc.titleAnestetiğin Estetiği Batı Postmodern Tavır ve Japon Wabi-Sabien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files