Publication:
The Effect of Mesnevî Supported Values Education on the Attitudes of 4th Grade Students in Primary School

dc.authorscopusid57202624462
dc.authorscopusid55670555400
dc.contributor.authorTaş, H.
dc.contributor.authorKıroğlu, K.
dc.date.accessioned2025-12-11T00:08:53Z
dc.date.issued2018
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-temp[Taş] Halil, Ministry of National Education, Ankara, Ankara, Turkey; [Kıroğlu] Kasım, Faculty of Education, Ondokuz Mayis Üniversitesi, Samsun, Turkeyen_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to define the effect of Mesnevî Supported Values Education on the attitudes of 4th grade students in primary school towards the values such as Hospitality, Philanthropy, Patriotism, Giving Importance to the Family Unity and Tolerance. The experimental method including pretest and posttest experimental and control groups was used in order to demonstrate the differences between the attitudes of the experimental group Education was applied and the control group on which Mesnevî Supported Values Education was not applied. The data has been gathered by using attitude scale and interview forms developed by the researchers in this study. In the results obtained by analysing the data, after the application, a significant difference in favor of the experimental group between the attitude scores regarding values such as Hospitality, Philanthropy, Patriotism, Giving Importance to the Family Unity and Tolerance was found between experimental and control groups. No significant difference between the attitude scores of experimental and control groups was found in according to gender, educational background and level of income of parents. In the interviews, it is found that Mesnevî Supported Values Education application objectifies the process of value education, makes value learning easy and has a positive impact on the attitudes of students towards values.; Bu araştirmanin amaci, Mesnevî Destekli Değerler Eğitimi'nin, ilkokul 4. sinif öğrencilerinin, misafirperverlik, yardimseverlik, vatanseverlik, aile birliğine önem verme ve hoşgörü değerlerine ilişkin tutumlarina etkisini belirlemektir. Araştirmada, deney grubu ile kontrol grubu öğrencilerinin tutumlari arasindaki farki ortaya koymak amaciyla ön test-son test kontrol gruplu deneysel yöntem kullanilmiştir. Araştirmada veriler, araştirmacilar tarafindan geliştirilen tutum ölçeği ve görüşme formlariyla toplanmiştir. Araştirma sonucunda, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin uygulama sonrasi misafirperverlik, yardimseverlik, vatanseverlik, aile birliğine önem verme ve hoşgörü değerlerine ilişkin tutum puanlari arasinda deney grubu lehine anlamli bir farklilik bulunmuştur. Uygulama sonrasi deney ve kontrol grubu öğrencilerinin, deney öncesi ve deney sonrasi tutum puanlari arasinda cinsiyet, anne-baba öğrenim düzeyi ve ailenin gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamli bir farklilik bulunmamiştir. Yapilan görüşmelerde, Mesnevî Destekli Değerler Eğitimi uygulamasinin, değer öğretim sürecini somutlaştiran, değerlerin öğrenilmesini kolaylaştiran ve öğrencilerin değerlere ilişkin tutumlari üzerinde olumlu etki yapan başarili bir uygulama olduğu sonucuna ulaşilmiştir. © 2019, Pegem Eğitim ve öğretim Dergisi.; © 2019, Pegem Eğitim ve öğretim Dergisi.en_US
dc.identifier.doi10.14527/PEGEGOG.2019.008
dc.identifier.endpage254en_US
dc.identifier.issn2146-0655
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85062383145
dc.identifier.scopusqualityN/A
dc.identifier.startpage209en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.14527/PEGEGOG.2019.008
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/36136
dc.identifier.volume9en_US
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPegem Akademi Yayincilik Egitim Danismanlik Hizmetleri editoryrd@pegegog.neten_US
dc.relation.ispartofPegem Egitim ve Ogretim Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAttitudeen_US
dc.subjectDeğerler Eğitimien_US
dc.subjectMesnevîen_US
dc.subjectMesnevîen_US
dc.subjectMevlânaen_US
dc.subjectMevlânaen_US
dc.subjectTutumen_US
dc.subjectValues Educationen_US
dc.titleThe Effect of Mesnevî Supported Values Education on the Attitudes of 4th Grade Students in Primary Schoolen_US
dc.title.alternativeMesnevî Destekli Değerler Eğitiminin Ilkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Tutumlarına Etkisien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files