Publication: The Effect of Mesnevî Supported Values Education on the Attitudes of 4th Grade Students in Primary School
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
The aim of this study is to define the effect of Mesnevî Supported Values Education on the attitudes of 4th grade students in primary school towards the values such as Hospitality, Philanthropy, Patriotism, Giving Importance to the Family Unity and Tolerance. The experimental method including pretest and posttest experimental and control groups was used in order to demonstrate the differences between the attitudes of the experimental group Education was applied and the control group on which Mesnevî Supported Values Education was not applied. The data has been gathered by using attitude scale and interview forms developed by the researchers in this study. In the results obtained by analysing the data, after the application, a significant difference in favor of the experimental group between the attitude scores regarding values such as Hospitality, Philanthropy, Patriotism, Giving Importance to the Family Unity and Tolerance was found between experimental and control groups. No significant difference between the attitude scores of experimental and control groups was found in according to gender, educational background and level of income of parents. In the interviews, it is found that Mesnevî Supported Values Education application objectifies the process of value education, makes value learning easy and has a positive impact on the attitudes of students towards values.; Bu araştirmanin amaci, Mesnevî Destekli Değerler Eğitimi'nin, ilkokul 4. sinif öğrencilerinin, misafirperverlik, yardimseverlik, vatanseverlik, aile birliğine önem verme ve hoşgörü değerlerine ilişkin tutumlarina etkisini belirlemektir. Araştirmada, deney grubu ile kontrol grubu öğrencilerinin tutumlari arasindaki farki ortaya koymak amaciyla ön test-son test kontrol gruplu deneysel yöntem kullanilmiştir. Araştirmada veriler, araştirmacilar tarafindan geliştirilen tutum ölçeği ve görüşme formlariyla toplanmiştir. Araştirma sonucunda, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin uygulama sonrasi misafirperverlik, yardimseverlik, vatanseverlik, aile birliğine önem verme ve hoşgörü değerlerine ilişkin tutum puanlari arasinda deney grubu lehine anlamli bir farklilik bulunmuştur. Uygulama sonrasi deney ve kontrol grubu öğrencilerinin, deney öncesi ve deney sonrasi tutum puanlari arasinda cinsiyet, anne-baba öğrenim düzeyi ve ailenin gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamli bir farklilik bulunmamiştir. Yapilan görüşmelerde, Mesnevî Destekli Değerler Eğitimi uygulamasinin, değer öğretim sürecini somutlaştiran, değerlerin öğrenilmesini kolaylaştiran ve öğrencilerin değerlere ilişkin tutumlari üzerinde olumlu etki yapan başarili bir uygulama olduğu sonucuna ulaşilmiştir. © 2019, Pegem Eğitim ve öğretim Dergisi.; © 2019, Pegem Eğitim ve öğretim Dergisi.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi
Volume
9
Issue
1
Start Page
209
End Page
254
