Publication:
Kur'an-ı Kerim'de Geçen Eğitimle İlgili Ayetlerin Bazı Çağdaş Müfessirlere Göre Yorumu

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Eğitim ve insan kavramları bir biriyle yakından ilişkilidir. Bu ilişki karşılıklı anlam katma şeklinde gerçekleşmektedir. Başka bir deyişle, insan eğitimle hakiki anlamına kavuşmakta olduğu gibi, eğitim de en kapsamlı tarifine insan için söz konusu olduğunda erişmektedir. Bu durum eğitimin gelişigüzel devam edemeyeceği, bir plan ve program çerçevesinde gerçekleşmesi gerektiğini göstermektedir. Eşyanın ve hadiselerin doğasında var olan değişim gerçeği, hiç şüphesiz eğitim için de belli ölçüde söz konusudur. Ancak değişimin ne ölçüde ve ne kadar olacağı, hangi temeller üzerine oturacağı konusu; insanlar arasında eğitim görüşlerinde farklılık oluşmasına neden olmuştur. Bu konuda en doğru yargıya varacak olanlar, sağlam zemine sahip olanlar olacaktır demek, yanlış olmayacaktır. Biz bu çalışmamızda, değişimi özümseyen, yeniliğe açık bir eğitim paradigmasına sahip olmak adına yukarıda sözünü ettiğimiz sağlam zeminler oluşturmaya gayret sarf ettik. Yüce Yaratıcının kelamı olan Kur'an'ın eğitime bakışını bütüncül bir değerlendirmeyle ortaya koymaya çalıştık. Bu bağlamda birinci bölümde Kur'an'da geçen eğitimle ilgili ayetleri müfessirlerin görüşleri doğrultusunda din eğitimi açısından inceledik. İkinci bölümde ise, bu ayetlerden hareketle Kur'an'ın eğitime getirdiği temel prensipleri tespit ettik. Böylelikle Kur'an ve eğitim arasındaki ilişkiye bütüncül bir bakış açışı kazandırmayı hedefledik. Yaptığımız bu çalışmanın din eğitimi alanına az da olsa katkı sağlayacağını ümit etmekteyiz. Anahtar kelimeler: Eğitim, Din Eğitimi, Ayet, Müfessir.
Education and human are terms closely associated with each other. This connection occurs in a way of mutually making sense. In other words, as human attains his intrinsic meaning with education, education also achieves its most comprehensive description when it is identified with humans. This is the justification of necessity for carrying out the education within the scope of certain plan and program so educational activities cannot be maintained randomly. The fact change exists in the nature of instrument and case is also valid for human to some extend with no doubt. But the issue of change to what extend and how much and what basis it is built on caused the differences among people about their point of views on education. On this point it can be said that the ones making the most correct decision are the ones who have strong basis for their ideas. We tried to build strong basis for what we mentioned above for the purpose of having an education paradigm internalized the change and openness to innovation. We tried to present the point of view of the Quran, the words of supreme creator, towards education in a holistic way. Within this context, in the first part we examined verses of the Quran relevant to education according to the views of glossator. In the second part, by taking these verses into consideration we determined the basic principles put forward to education by the Quran. Thus we intended to constitute a holistic point of view about the relationship between the Quran and education. We hope that this study may even slightly contribute in religious education. Key words: Education, Religious Education, Interpreter.

Description

Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2014
Libra Kayıt No: 110676

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

133

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By