Publication: Sosyal Yapılandırmacı Teoriye Dayalı Olarak Öğrencilerin Dinleme Becerilerini ve Öz Belirleyicilik Düzeylerini Artırmak için Metaverse Geliştirilmesi ve İngilizce Dinleme Sınıflarına Entegre Edilmesi
| dc.contributor.advisor | Ersanlı, Ceylan Yangın | |
| dc.contributor.author | Çelik, Ferdi | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-13T09:20:30Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı / İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı | |
| dc.description.abstract | Karma yöntemli, kontrollü yarı deneysel bu araştırmada, Metaverse tabanlı öğretimin lise düzeyindeki öğrencilerin İngilizce dinleme becerileri ve öz belirleyicilik düzeyleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Sosyal yapılandırmacı kuram temel alınarak tasarlanan dersler, haftada iki saat olmak üzere toplamda sekiz hafta ve 16 ders olarak uygulanmıştır. Toplamda 106 Türk lise öğrencisi (deney=53, kontrol=53) sekiz hafta boyunca gözlemlenmiş, deney grubunda dersler Metaverse tabanlı ortamlarda, kontrol grubunda ise olağan sınıf yöntemleriyle yürütülmüştür. Araştırmanın temel problemi, yabancı dil öğretiminde, özellikle dinleme becerilerinin geliştirilmesinde yaşanan motivasyon ve katılım eksikliğini gidermek için dijital teknolojilerin potansiyelinden nasıl yararlanılabileceğidir. Bu amaçla veriler, dinleme başarısı için uyarlanmış bir standart dinleme testi, Türkçeye uyarlanan Öz Belirleyicilik Ölçeği, haftalık yansıtıcı formlar ve araştırmacılar tarafından geliştirilen bir kontrol listesi aracılığıyla toplanmıştır. Nicel veriler frekansçı yöntemlerle SPSS 27'de analiz edilmiş, nitel veriler ise MAXQDA 24'te tematik analiz ve içerik analizi yapılarak analiz edilmiştir. Nitel ve nicel bulgular, sosyal yapılandırmacı kurama dayalı Metaverse dinleme derslerinin öğrencilerin dinleme puanlarında ve öz belirleyicilik düzeylerinde anlamlı artışlar sağladığını ortaya koymuştur. Öğrenciler, Metaverse derslerinin özgün bağlamlar sunması, etkileşimli görevlerle katılımı artırması ve öğrenme sürecini eğlenceli hâle getirmesi sayesinde daha yüksek motivasyon ve güven duyduklarını belirtmişlerdir. Bununla birlikte, Metaverse ortamının teknik altyapı (internet hızı, cihaz kalitesi) ve bilişsel yük gibi konularda bazı kısıtlar yarattığı görülse de bu sorunların aşımına yönelik öneriler sunulmuştur. Sonuçlar doğrultusunda politika yapıcılar, öğretmenler ve araştırmacılar için pratik öneriler sunulmuştur. | |
| dc.description.abstract | This mixed-method, controlled quasi-experimental study aimed to examine the effects of Metaverse-based instruction on high school students' English listening skills and self-determination levels. The lessons, which were designed based on social constructivist theory, were implemented for a total of eight weeks and 16 lessons, two hours per week. A total of 106 Turkish high school students (experimental=53, control=53) were observed for eight weeks, and the lessons were conducted in Metaverse-based environments in the experimental group and in regular classroom methods in the control group. The main problem of the study is how the potential of digital technologies can be utilized to overcome the lack of motivation and engagement in foreign language teaching, especially in the development of listening skills. For this purpose, data were collected through a standardized listening test adapted for listening achievement, the Self-Determination Scale adapted into Turkish, weekly reflective forms and a checklist developed by the researchers. Quantitative data were analyzed using frequentist methods in SPSS 27, while qualitative data were analyzed using thematic analysis and content analysis in MAXQDA 24. Qualitative and quantitative findings revealed that Metaverse listening lessons based on social constructivist theory led to significant increases in students' listening scores and self-determination levels. Students reported higher motivation and confidence as Metaverse lessons provided authentic contexts, increased engagement through interactive tasks, and made the learning process fun. However, although it was observed that the Metaverse environment posed some limitations in terms of technical infrastructure (internet speed, device quality) and cognitive load, suggestions were offered to overcome these problems. Practical recommendations for policy makers, teachers and researchers are presented in line with the results. | en_US |
| dc.identifier.endpage | 160 | |
| dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPsau29UMSYcHeE7cftSXmR_px_z9Q_Shz4AVS_RD8-vu | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/50728 | |
| dc.identifier.yoktezid | 932885 | |
| dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
| dc.subject | Eğitim ve Öğretim | |
| dc.subject | Dil Becerileri | |
| dc.subject | Education and Training | en_US |
| dc.subject | İkinci Dil Öğretimi | |
| dc.subject | Language Skills | en_US |
| dc.subject | Second Language Teaching | en_US |
| dc.subject | İngilizce | |
| dc.subject | English | en_US |
| dc.title | Sosyal Yapılandırmacı Teoriye Dayalı Olarak Öğrencilerin Dinleme Becerilerini ve Öz Belirleyicilik Düzeylerini Artırmak için Metaverse Geliştirilmesi ve İngilizce Dinleme Sınıflarına Entegre Edilmesi | |
| dc.title | Developing and Integrating Metaverse into EFL Listening Skills to Increase Learners’ Self-determination Based on Social Constructivist Theory | en_US |
| dc.type | Doctoral Thesis | en_US |
| dspace.entity.type | Publication |
