Publication:
İlkokul Öğrencilerinin Çevre Kavramları İle İlgili Çizimlerinin Analizi

dc.contributor.authorYakışan, Mehmet
dc.contributor.authorPınar, Emre
dc.date.accessioned2025-12-11T01:42:02Z
dc.date.issued2018
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,Ondokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı ilkokul öğrencilerinin çevre konusunda çizdikleriresimlerle çevreye yönelik algılarını belirlemektir. Bu amaçla Samsun İlmerkezinde iki ilkokul çalışma için seçilmiş ve seçilen ilkokullardakibirinci sınıflardan 38, ikinci sınıflardan 64, üçüncü sınıflardan 59 vedördüncü sınıflardan 50 olmak üzere toplam 211 öğrenci çalışmaya dahiledilmiştir. Çalışmada öğrencilerden, önce “Çevre kirliliği” daha sonra da“Temiz çevre” kavramlarıyla ilgili ayrı ayrı resimler çizmeleri istenmiştir.Daha sonra her bir öğrenci ile yapılan görüşmeler ile çizdikleri resimleriaçıklamaları ve “Sizce çevre kirliliği nedir?” “Çevre kirliliğine sebep olanfaktörler nelerdir?” “Çevre kirliliği nasıl önlenebilir?” “Temiz bir çevre içinneler yapmalıyız?” gibi soruları cevaplamaları istenmiştir. Öğrencilerinçizdikleri resimler görüşmelerdeki açıklamaları da dikkate alınarak analizedilmiştir. Yapılan analizler sonucunda en yaygın çevre kirliliği olarakevsel atıklardan oluşan “çöp” kavramına tüm sınıflarda çizilen resimlerdeyer verildiği görülmüştür. Bu çevre sorunu yanında hava kirliliğine ve buiki soruna oranla daha az öğrencinin su kirliliği kapsamında deniz kirliliğineilişkin çizimler yaptığı tespit edilmiştir. Diğer çevre sorunlarına resimlerdeneredeyse hiç yer verilmemiştir. Öğrenciler temiz çevre kavramı hakkındaçöplerin atılmadığı, akarsu, ağaç ve yeşilliğin olduğu çizimler yapmışlardır.Sonuç olarak ilkokul öğrencilerinin çevre kirliliği hakkında çok sınırlı birbilgiye sahip oldukları, çevre kirliliğine çoğunlukla çöplerin sebepolduğunu ve çöplerin toplanmasıyla çevre kirliliğinin büyük orandaönlenebileceğini düşündükleri anlaşılmaktadır.en_US
dc.identifier.doi10.24315/trkefd.366693
dc.identifier.endpage113en_US
dc.identifier.issn2630-6301
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage97en_US
dc.identifier.trdizinid309743
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.24315/trkefd.366693
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/309743/ilkokul-ogrencilerinin-cevre-kavramlari-ile-ilgili-cizimlerinin-analizi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/45363
dc.identifier.volume8en_US
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofTrakya Eğitim Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.subjectÇevre Bilimlerien_US
dc.titleİlkokul Öğrencilerinin Çevre Kavramları İle İlgili Çizimlerinin Analizien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files