Publication:
Hareketlilik ve Eşitsizliğin Kesişiminde Günümüz Kentlerinde Ulaşım Eşitsizliği

dc.contributor.authorKirmizi, Meric
dc.date.accessioned2025-12-11T01:52:06Z
dc.date.issued2023
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.description.abstractGünümüz kentlerindeki toplumsal eşitsizliklerin bir yönünü ulaşım eşitsizliği oluşturur. Bu, basitçe, varlıklı insanların yoksullar karşısındaki ulaşım üstünlükleri anlamına gelir (Gebresselassie ve Sanchez, 2019). Ulaşım eşitsizliği, cinsiyet, yaş, engellilik ve etnik köken gibi başka ötekileştirme türleriyle de kesişir. Öte yandan, bütün yerler ve ulaşım araçları hareketli ya da kinetik seçkinlerin (Andreotti, Le Gallès ve Moreno-Fuentes, 2013) eli altındadır. Üstelik ulaşımla ilgili mega projeler neoliberal kentin var olan toplumsal eşitsizliklerini daha da belirginleştirirler. Bununla birlikte, kentsel politika yapıcıları ulaşım eşitsizliğinin önemini giderek ayırt etmeye ve İngiltere’deki “erişilebilirlik planlaması” örneğinde olduğu gibi kapsayıcı politikalar geliştirmeye başlamışlardır (Lucas, 2012). Dünya kentlerinin yurttaşları da, Latin Amerika (Díaz Pabón ve Palacio Ludeña, 2021) ve Fransa’daki gibi artan ulaşım giderlerini protesto etmek için, hareketlilik alanında adaleti hedefleyen toplumsal hareketler oluşturmaktadır. Konuyu kapsayan hareketlilik araştırmaları toplumsal ve çevresel sürdürülebilirlik hedefleriyle büyük ölçüde bağlantılıdır. Bu gerekçelerle, bu makalede hareketlilik ve eşitsizlik arasındaki ilişki belirli anahtar sözcüklerle, Web of Science arama sonuçlarından, birkaç kitaptan, kurum raporundan ve başka kaynaklardan seçilen yaklaşık 100 yayının tematik bir çözümlemesi yoluyla incelenecektir. Bu derleme makalesi ulaşım eşitsizliklerinin kapitalist düzenin bir yansıması olarak, günümüz toplumlarındaki başlıca toplumsal çatışma kaynaklarından biri olduğunu göstermektedir. Söz konusu yazındaki, düzeni iyileştirmekten, süreç olarak devrime dek uzanan çözüm önerilerine karşılık, bu çalışmada evrensel ve yerel koşulları birarada gözeten, yer odaklı çözümlerin oluşturulması önerilmektedir.en_US
dc.identifier.doi10.38002/tuad.1219025
dc.identifier.endpage43en_US
dc.identifier.issn2667-8071
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage17en_US
dc.identifier.trdizinid1166099
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.38002/tuad.1219025
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1166099/transport-inequality-in-todays-cities-at-the-intersection-of-mobility-and-inequality
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/47156
dc.identifier.volume6en_US
dc.institutionauthorKirmizi, Meric
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofTrafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi (Online)en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKentsel Çalışmalaren_US
dc.titleHareketlilik ve Eşitsizliğin Kesişiminde Günümüz Kentlerinde Ulaşım Eşitsizliğien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files