• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkçe Öğretiminde Beden Dili ve Anlatım

Date

2005

Author

Bulut, Ali
Sönmez, Kamil

Metadata

Show full item record

Abstract

Beden dili, insanlığın konuştuğu ortak bir dil olması yanında, ilk insandan bu güne geçerliliğini yitirmeden devam ettirebilen doğal bir dildir. Bu dilin, yapılan araştırmalarla dile ait iletişim becerilerine (konuşma, yazma) oranla daha etkin olduğu tezi ortaya atılmaktadır. Beden dili üzerinde 20.yüzyılın ikinci yarısından itibaren önemli çalışmalar yapılmasına rağmen, ülkemizde bu kavram daha yeni yeni ifade bulmaya başlamıştır. Bu dil, anlatma basamağına bağlı konuşma becerisinin geliştirilmesinde ve konuşmanın daha etkili hale getirilmesinde önemli bir araçtır. Anadili öğretimi, öğrencinin yaşadığı dili etkili bir şekilde kullanmasını ve o dille iletişimini gerçekleştirerek anlama-anlatma basamağına bağlı becerilerin etkinleştirilmesini hedefler. Bu hedefe ulaşmada ve özellikle anlatma basamağı altında, konuşma becerisini tamamlayıcı unsur olarak beden dilinin önemi yadsınamaz. Gerek anadili öğretimi programında, gerekse de sözlü iletişimin gerçekleştiği ortamlarda (okul-aile-Çevre) beden diline gereken önem verilmelidir.
 
Since the existence of human being, body language, as well as its being a common spoken language, is a natural language that has been able to continue its validity. According to results of the studies it is claimed that body language is much more efficient when compared to linguistic skills . Altough very important studies have been carried on since the second half of the 20th century, this, concept has just started to attract the attention of many scholars in Turkey. This language is an important means to develop speaking skill based on expression step and to make speaking more efficient. Teaching native language effectively and activating skills related to comprehension-expression steps while using this language. While reaching this aim the importance of body language can not be denied as a complementary element in oral communication. Body language should be emphasized both in native language teaching programmes and in the circumstances (school, family, environment) that require oral communication.
 

Source

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

0

Issue

19

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TkRZM05UQXc=
https://hdl.handle.net/20.500.12712/9344

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.