Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi
Abstract
Değer zinciri, bir malın üretimiyle başlar, nihai ürünün tüketimiyle sona erer. Çalışmanınamacı, tarımsal değer zincirini açıklayarak, tarımsal değer zincirinde değer yaratanfaaliyetleri ortaya koymaktır. Araştırmada literatür taraması yaklaşımındanyararlanılmıştır. Tarımsal değer zincirinin yedi aşaması söz konusu olup, bunlar sırasıylagirdi tedariki, üretim, üretici örgütleri, tüccarlar, işleyiciler, toptancılar ve perakendecilerşeklindedir. Değer zincirinde ürün kalitesinin yükseltilmesi, üründe farklılaşmasağlanması ya da sistemin etkinliğinin artırılması yoluyla rakiplere karşı avantajsağlanması hedeflenmektedir. Tarımsal ürünlerin üretim maliyetlerine, kullanılan girdimiktarından teknoloji transferine kadar birçok unsur etki etmekte iken, organik tarım veiyi tarım uygulamaları gibi yaklaşımlarla üründe farklılaşma sağlanarak değeryaratılabilmektedir. Tarım sektöründe büyük işletmeler değer zincirini bir bütün olarakele alabilmelerine rağmen, süreçten erken çıkmak zorunda kalan küçük ve orta ölçekliişletmelerin süreçte kalabildikleri sürece değer yaratan faaliyetlere odaklanmalarıgerekmektedir. Değer zinciri analizi yaklaşımıyla tarım sektöründeki bazı temelsorunların çözümüne katkı sağlanması mümkün olabilecektir. A value chain starts with the production of a primary commodity, ends with theconsumption of the final product. The aim of this study was to explain the agriculturalvalue chain and to determine of value-creating activities in the agriculture sector. Theliterature review approach was utilized in the research. The agricultural value chain hasseven stages which are input supply, production, producer organizations, traders,processors, wholesalers, and retailers respectively. In the value chain, it is aimed to getadvantages against competitors by increasing the quality of crops and products, productdifferentiation or increasing the efficiency of the system. While the production costs ofagricultural crops and products were affected by the input use and technology, productdifferentiation could be realized by the approaches of organic agriculture and goodagricultural practices, etc. Although large enterprises in the agricultural sector couldhandle the value chain as a whole, small and medium-sized enterprises which had toleave the process early should focus on creating value as long as they remain in theprocess. With value chain analysis approach, it would be possible to contribute to thesolution of certain main problems in the agricultural sector.
Source
Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisiVolume
6Issue
8URI
https://doi.org/10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJek16TTBOQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/8973