• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Kararsızlık Stratejilerinin Problem Çözme Becerisi, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi ve Fakülte Türüne Göre İncelenmesi

Date

2006

Author

Sardoğan, Mehmet E.
Karahan, T. Fikret
Kaygusuz, Canani

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmada, problem çözme becerisi, cinsiyet, sınıf düzeyi ve fakülte değişkenlerinin üniversite öğrencilerinin kullandıkları kararsızlık stratejileri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi 2005-2006 öğretim yılında, Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde çeşitli fakültelerde öğrenim gören ve oranlı küme örneklemesi yöntemi ile belirlenen 992 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin kullandıkları kararsızlık stratejileri Bacanlı (2000) tarafından geliştirilen “Kararsızlık Ölçeği” ile problem çözme becerileri ise Heppner ve Petersen tarafından 1982 yılında geliştirilen ve Türkiye uyarlaması Taylan (1990) ve Şahin, Şahin ve Heppner tarafından 1993 yılında (Akt: Savaşır ve Şahin, 1997) ayrı ayrı yapılan “Problem Çözme Envanteri“ ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler için iki faktörlü ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular; problem çözme becerisinin, sınıf düzeyinin ve fakülte türünün aceleci ve araştırıcı kararsızlık stratejileri üzerinde anlamlı ortak etkisinin bulunduğunu, cinsiyetin ise aceleci ve araştırıcı kararsızlık stratejileri üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmadığını göstermektedir. Sonuç olarak, araştırıcı ve aceleci kararsızlık stratejilerini daha çok kullanan ve problem çözme beceri düzeyleri düşük olan öğrencilerin bireysel başarı, kişisel ve sosyal uyum açısından psiko-sosyal desteğe daha çok ihtiyaç duydukları ileri sürülebilir.
 
In this study, differentiation of the indecisiveness strategies of university students was investigated according to the levels of problem solving skills, gender, level of class and kind of the faculty. The sample was consisted of 992 university students who were at the different faculties in 2005-2006 education year with the methods of proportional pile sampling. Indecisiveness levels of students with “Indecisiveness Scale“ which was developed by Bacanlı (2000), problem solving skills with “Problem Solving Scale“ which was adapted to Turkey Taylan (1990) and Şahin, Şahin, Heppner (1993) (Cited in, Savaşır, Şahin, 1997) were measured. Two-way ANOVA for independent samples technique was used to analyzing data. The results gained from the study indicate that problem solving skill, the level of class and kind of the faculty have significant effect on the strategies of investigator indecisiveness and impatient indecisiveness. However, sex does not have any significant affect on the strategies of investigator indecisiveness and impatient indecisiveness. As a result, it was considered that students who were using investigator and impatient indecisiveness strategies and in low levels of problem solving are in need of psycho-social support which are in individual success, personal adjustment, and social adjustment.
 

Source

Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

2

Issue

1

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TnpVd09USXk=
https://hdl.handle.net/20.500.12712/7351

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.