• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Üniversite öğrencilerinin evrim teorisine yönelik tutumları

Date

2009

Author

Apaydın, Zeki
Sürmel?İ, Hikmet

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, lisans öğrencilerinin evrim teorisine yönelik tutumlarını belirlemektir. Dünya alan yazınında evrim teorisine yönelik öğrenci tutumlarıyla ilgili çok sayıda çalışma varken; ülkemizde evrim öğretimi kapsamında, evrim teorisine yönelik tutumla ilgili detaylı çalışma sayısı kısıtlıdır. Çalışmaya Marmara Bölgesi ve Karadeniz Bölgesi'nden toplam 849 öğrenci katılmış olup bağımsız değişken olarak fakülte, bölüm, lise, evrim dersi, evrim konulu ders, evrim ile ilgili bir etkinlik, anne ve baba eğitim düzeyi, kendilerine ve ailelerine ait gelir düzeyi ile kendilerini tanımlamaları kullanılmıştır. Öğrencilerin tutumlarını ölçmek için Rutledge ve Sadler (2007) tarafından geliştirilen Likert tipi bir ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik katsayısı (Cronbach a) .80'dir. Çalışmanın sonucunda fakülte, evrim dersi, bölüm, kendilerini tanımlama, anne eğitim seviyesi, baba eğitim seviyesi ve kendi gelir düzeyleri bağımsız değişkenleri bakımından, tutum ölçeğinden sağlanan puanlarda istatisitiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p 0.05).
 
The present study aims at investigating the attitudes of undergraduate students towards the theory of evolution (TOE). Even though the body of literature related TOE is abundant, there is limited conducted research in Turkey.The independent variables used in the present study are as follows: faculty, programme, graduated high school, evolution lesson, lesson including evolution, activity related to evolution, educational level of mother, educational level of father, participants' income, participants' families income, and the term described by participants' themselves. The total number of participants is 849 from two universities in Turkey. To measure of students' attitudes towards TOE , Rutledge & Sadler's (2007) survey is used. The reliability of scale (Cronbach a) is .80.The results revealed that depending on faculty, evolution lesson, programme, the term described by participants' themselves, educational level of mother, educational level of father and participants' income variables, students scores change statistically significant at the level of .05.
 

Source

İlköğretim Online (elektronik)

Volume

8

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRBeE1ETTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6891

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.