Türkiye’de Yükseköğretim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (1990-2017)
Özet
Bu araştırmanın amacı Türkiye'de yükseköğretim ile ilgili yapılmışyüksek lisans ve doktora tezlerini temel araştırma konuları ilemetodolojik ve istatistik çözümleme teknikleri açısından inceleyerekdurum değerlendirmesi yapmaktır. Araştırma durum çalışması ileyürütülmüştür. Çalışma grubunu 1990-2017 yılları arasındayükseköğretim konusunda hazırlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerioluşturmaktadır. Çalışma kapsamında örneklem alınmayarak tümevrene ulaşılmıştır. Araştırma verileri doküman incelemesi tekniği iletoplanarak elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile incelenmiş;frekans ve tablolar ile sunulmuştur. Araştırma bulgularına göreyükseköğretim alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin doktoratezlerine göre daha fazla olduğu; çalışmaların en çok yapıldığı yılların2011 ve 2012 yılları olduğu görülmektedir. Tez danışmanları çoğunluklaprofesörlerden oluşmaktadır. Tezlerin yürütüldüğü üniversitelere göredağılımı en çok Ankara Üniversitesi şeklindedir. Konuların dağılımınabakıldığında"yükseköğretimdekalite,karşılaştırmalıeğitim,yükseköğretim tarihi, yükseköğretimde AB politikaları, yükseköğretimfinansmanı, sanal uygulamalar ve e-öğrenme" öne çıkmaktadır. En çoknitel en az ise karma yöntemlerin kullanıldığı; örneklem kitlesi olarak ençok akademik personelin tercih edildiği; tezlerin büyük çoğunluğundaörneklem alma tekniğinin belirtilmediği, belirtilen tezlerde ise amaçsalörneklem tekniğinin daha çok kullanıldığı, en az ise tabakalı örneklemtekniğinin kullanıldığı belirlenmiştir. Veri toplama tekniklerinden en çokanket ve doküman incelemesi en az ise saha ziyareti ve başarı testikullanıldığı; veri analiz tekniği olarak ise en çok betimsel istatistiklerintercih edildiği en az ise Chaid ve Kümeleme analizi kullanıldığıgörülmektedir. The aim of this study is to make a case evaluation by analyzingbasic research topics and methodological and statistical analysistechniques the postgraduate and dissertations related to highereducation in Turkey. The study employed case study. The working groupformed graduate and doctoral theses on the subject of higher educationbetween the years 1990-2017. Within the scope of the study, the samplewas not taken and reached to the whole house. The research data iscollected by the technique of document review; the obtained data wereanalyzed with descriptive analysis technique; frequency, and tables.According to the findings of the research, higher education graduatetheses are more than doctorate theses; it is seen that the years in whichthe works are most performed are the years 2011 and 2012. Thesisadvisors are mostly professors. According to the universities in whichtheses are conducted, the distribution is mostly Ankara University. Whenwe look at the distribution of issues of theses, "quality in highereducation, comparative education, history of higher education, EUpolitics in higher education, higher education funding, virtualapplications and e-learning" come to the forefront. The most qualitativeand least complex methods are used; the majority of the sample ispreferred by the academic staff; the majority of the theses do not specifythe sampling technique, the thesis shows that the objective samplingtechnique is used more frequently, at least the stratified samplingtechnique was used. Data collection techniques used the most surveyand document examination, at least the field visit and success test wereused; as the data analysis technique, Chaid and Cluster analysis areused as the least preferred descriptive statistics.
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
13Sayı
19Bağlantı
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13726https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBeE5EQTBOQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6639