Okul Yöneticilerinin Kullandıkları Güç Kaynakları ile Öğretmenlerin Örgütsel Güven Düzeyleri Arasındaki İlişki
Özet
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin kullandıkları güçkaynakları ile ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güvendüzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma taramamodeliyle yürütülmüştür. Araştırma evrenini 2015-2016 eğitim-öğretimyılı Samsun ilinde bulunan dört merkez ilçede çalışan ilkokul ve ortaokulöğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, tabakalı ve basitseçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak 2015-2016 yılında Samsun ilibelirtilen ilçelerde bulunan toplam 52 okulda çalışan 510 öğretmendenoluşmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı üç bölümdenoluşmaktadır. Birinci bölümde öğretmenlerin demografik değişkenleriniiçeren maddeler (cinsiyet, mesleki kıdem, medeni durum, branş,bulundukları okuldaki görev süresi); ikinci bölümde örgütsel güvendüzeyini ölçmeye yönelik maddeler ve üçüncü bölümde ise güç türleriniölçmeye yönelik maddeler bulunmaktadır. Araştırmada veri toplamaaracı olarak; Aslanargun’un (2009) geliştirdiği “Güç Türleri Ölçeği” veYılmaz’ın (2006) geliştirdiği ‘‘Örgütsel Güven Düzeyi Ölçeği’’kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Okulyöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile ilkokul ve ortaokulöğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri arasında ilişkiyi belirlemek içinkorelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Okul yöneticilerinin kullandıklarıgüç kaynakları, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güven algıdüzeylerinin yordayıcısı olup olmadığını test etmek için basit doğrusalregresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde okulyöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile ilkokul ve ortaokulöğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri arasında düşük düzeyde, pozitifve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Okul yöneticilerin kullandığı güçkaynaklarının, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güvenalgılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to determine the relationship betweenpower sources used by school principals and organisational trust scalesof primary and secondary school teachers. The study employed surveymethod. The universe of our research was gathered from school teachersworking in primary and secondary schools at the fourcentral districts ofSamsun. In the direction of stratified and simple random samplingmethod, the sample of the research consists of 510 teachers in 52 schoolsin Samsun in 2015-2016 school year. We used “Scale of Power Sources”developed by Aslanargun (2009) and the “Organisational Trust LevelScale” developed by Yılmaz (2006). The gathered data was analyzed byusing SPSS Program. We examined the correlation coefficient to definethe relationship between power sources used by school principals andorganisational trust scale of primary and secondary school teachers.Simple linear regression analysis was used to determine whether thepower sources of principals are precursors of the primary and secondaryschool teacher’s organisational trust level. When we examined thefindings, we found a low-level, positive significant relationship betweenpower sources used by school principalsandorganisational trust scale ofprimary and secondary school teachers. We concluded that the powersources used by school principals is a significant precursor oforganisational trust scale of primary and secondary school teachers.
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
13Sayı
4Bağlantı
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12892https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBME1qZ3hNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6558