• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Söz Dizimsel Açıdan Türkçe Fiil Sınıfları

Date

2018

Author

Doğan, Nuh

Metadata

Show full item record

Abstract

Bir duyguyu, düşünceyi, olayı ya da en geniş anlamıyla bir süreci ifadeeden fiiller belirli söz dizimsel davranışlar sergiler. Fiillerin sınırsız sayıdayapı kurma olasılığı olmadığı gibi her fiilin her söz dizimsel yapıdagerçekleşme imkânı da yoktur. Cümlenin söz dizimsel koşullarının ve temelyapısının fiilin istem bilgisine göre kısıtlandığı ve çeşitlendiği söylenebilir.Bu, fiillerin söz dizimi açısından sınıflandırılabileceği anlamına gelmektedir.Türkçe fiillerin alternatif kullanımlar da dâhil olmak üzere en çok 40 sözdizimsel davranışının ve temel cümle yapısının olduğu söylenebilir. Bununlabirlikte 40 farklı davranışın hepsi aynı sıklığa sahip değildir. Bazılarının çokdaha sık kullanıldığı ve öncelikli olduğu görülür. Bu, Türkçenin evrimsel dilbilgisinin oluşturulmasında kayda değer bir bilgidir. Özellikle yabacı dilöğretiminde öncelikli söz dizimsel yapıların neler olduğu ve hangi fiillerinöncelikle öğretilmesi gerektiği konusunda öğreticilere fikir verebilecekniteliktedir.
 
Verbs that express a feeling, a thought, an event, or a process in thebroadest sense exhibit certain syntactic behaviors. The facts are unlikely toestablish an unlimited number of syntactic constructs. It can be said that thesyntactic conditions and the basic syntactic structure of sentence arerestricted and diversified according to the syntactic valency information ofthe verb. This means that the verbs can be classified syntactically. It can besaid that Turkish verbs have at most 40 syntactic behaviors and basicsentence structure including alternative uses. However, not all 40 syntacticbehaviors have the same frequency. It is seen that some syntactic behaviorsare used much more frequently and have priority. This is an invaluablesource of knowledge for the evolutional grammar of Turkish language, and itis of particular relevance to the teacher as to what precedes syntacticstructures in foreign language teaching and which verbs are primarily taught.
 

Source

Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi

Volume

7

Issue

4

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJeU5USXlNZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6533

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.