Sporcularda Damgalama
Abstract
Bu çalışma sporcuların damgalama düzeylerini belirlemek üzereyapılmıştır.Araştırma Samsun ilinde Yaşar Doğu Spor BilimleriFakültesi’nde ulusal düzeyde aktif olarak spor yapan 24 boksör, 21yüzücü, 22 milli takım güreşçisi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi EğitimFakültesi’nde öğrenim gören sedanter 21 birey olmak üzere toplam 88katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan sporcu vesedanterlere Yaman ve Güngör (2013) tarafından geçerlilik güvenirlilikçalışması yapılmış olan Damgalama (Stigma) Ölçeği uygulanmıştır.İstatistiksel işlemlerde tek yönlü Anova ve LSD testleri kullanılmıştır.Damgalama puanları milli güreşçilerde 46,18 puan, yüzücülerde56,48 puan, boksörlerde 59,79 puan ve sedanterlerde 58,76 puanolarak bulunmuştur. Test sonucunda milli güreşçilerin sedanterler,boksör ve yüzücülerden daha düşük puana sahip olduklarıbulunmuştur (p0,001). Milli sporcular hem antrenmanlarında hem demüsabakalarda gösterdikleri mücadelelerle psikolojik dirençlerinigeliştirirler. Milli sporcular mücadeleler sırasında farklı kültür vemilletlerden sporcular ile karşılaştıkları için kazanma ve kaybetme ileavantajlı-dezavantajlı durumları birlikte yaşayabildikleri, fairplayolgusuna sahip çıkmaları gerektiğini tecrübe ettiklerinden ve buyaşanmışlıkları ile empati geliştirdikleri ve ayrımcılık, dışlama,etiketleme, önyargı gibi damgalama davranışlarından uzaklaştıklarınısöyleyebiliriz.Sonuç: Sporcular ve sedanterlerin damgalama puanları düşükolmakla beraber milli güreşçilerin daha düşük olduğu bulunmuştur. Sporcuların damgalama puanlarının düşürülmesi ve olumlu kişiliközelliklerinin artırılması için ulusal ve uluslararası düzeyde kamplara vemüsabakalar katılımlarının artırılması veya milli olma imkanlarınınonlara sunulması önerilmektedir. This study was conducted to determine the stamping levels of theathletes. The study was carried out with a total of 88 participants,including 24 boxers, 21 swimmers, 22 national team wrestlers and 21sedentary students studying at the Ondokuz Mayıs University Facultyof Education. Stamping (Stigma) Scale (2013) completed by Yaman andGüngör as approved of its validity and reliability was applied to theathletes and sedenteries participating in the research. The scale is 5-point Likert-type and there is no reverse scoring item. The highest pointmay be conducted from the score is 22 while the lowest score is 10.Before the start of analyzing with the conducted data through normalityhypothesis (Kolmogorov-Smirnov) as the data were in accordance withnormal distribution (p0,05), it was conducted to apply a parametrictest. ANOVA was used for comparison of groups and Tukey multiplecomparison test was used to determine the difference. As a result of thetest, it was found that national wrestlers had lower scores thansedentary, boxer and swimmers (p 0.001).Consequently, nationalathletes develop their psychological resistance through their strugglesboth in their training and competitions. Therefore, during thesestruggles, we can say that they experience win-loss and advantageous-disadvantaged situations together because of facing with athletes fromdifferent cultures and nations, they also experience that they need tomake a claim of the phenomenon of fair play. As well as the empathydeveloping through these experiences, we may say that they move awayfrom stigmatization behaviors such as discrimination, exclusion,labeling and prejudice. Ultimately, being aware of and experiencing canprevent stigma.
Source
Turkish Studies (Elektronik)Volume
13Issue
26URI
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14456https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBeE9Ea3pNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6504