Yabancı Dil Öğrencilerinin Kelime Öğrenme Stratejileri Kullanım Sıklıkları
Özet
Bu çalışmanın amacı, yabancı dil öğretmenlik programındaöğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin kelime öğrenmestratejileri kullanım sıklıklarını öğrencilerin cinsiyetleri, öğrenimgörmekte oldukları program ve sınıf düzeyleri gibi değişkenler açısındanincelemektir. Araştırmanın katılımcılarını Ondokuz Mayıs Üniversitesi,Eğitim Fakültesi, İngilizce ve Almanca öğretmenlik programlarındaöğrenim görmekte olan 363 öğrenci oluşturmaktadır. İngilizceöğretmenliği bölümünden 194 (134 kız, 60 erkek), Almanca öğretmenliğibölümünden ise 169 öğrenci (136 kız, 33 erkek) gönüllü olarak çalışmayakatılmıştır. Araştırmanın verileri Kocaman ve Kızılkaya Cumaoğlu(2014)’nun geliştirdiği ölçek yardımıyla toplanmıştır. Araştırmanınsonuçları, İngilizce öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olanöğrencilerin cinsiyet değişkenine göre kelime öğrenme stratejilerinikullanma sıklıklarının sadece bilişsel boyutta farklılaştığını ortayakoymuştur. Buna karşın, Almanca öğretmenliği bölümü öğrencilerininstrateji kullanımları cinsiyete göre anlamlı fark göstermemiştir.Araştırmanın bir diğer sonucuna göre, İngilizce bölümündeki öğrencilerinsınıf düzeyleri ile strateji kullanım sıklıkları arasında bir ilişki yokken,Almanca öğretmenliği öğrencilerinin strateji kullanım sıklıkları ile kelimeöğrenme strateji ölçeğinin tüm boyutları arasında sınıf düzeyleriaçısından istatiksel anlamda önemli bir ilişki belirlenmiştir. Ayrıca,program değişkeni açısından yapılan değerlendirmede Almanca veİngilizce öğretmenlik programları arasında sadece bellek ve telafistratejilerinin kullanım sıklıkları açısından anlamlı farklılıklarbulunmuştur. İlgili literatür ışığında araştırma sonuçları tartışılmış veyabancı dil sınıflarında kelime öğrenme stratejilerinin öğretimine ilişkinönerilerde bulunulmuştur. This research aimed to determine language students’ frequency ofvocabulary strategy use with regard to various variables such as gender,their education programs, and the years of education. The sample of thecurrent research were 363 university students enrolled in EnglishLanguage Teaching Department (ELT) and German Language TeachingDepartment (GLT) at Ondokuz Mayıs University. 194 of the participantswere from the ELT program (134 females, 60 males) and 169 of them werefrom the GLT program (136 females, 33 males). The scale developed byKocaman and Kızılkaya Cumaoğlu (2014) is used to collect research data.According to research results, females and males in ELT programsignificanly differ in the use of cognitive strategies. Conversely, gendervariable did not affect the vocabulary strategy use of the students in theGLT program. Again, no relation was found between the years ofeducation in the ELT program and the frequency of vocabulary strategyuse. However, the findings showed that GLT students’ frequency ofvocabulary strategy use varied significantly in every single strategysubdimension in view of their years of education. Furthermore, thereexisted a meaningful relation between the ELT and GLT students in thefrequency of vocabulary strategy use in regard to memory andcompensation strategies. Under the framework drawn, the results of thepresent study were elucidated in the lights of previous research inliterature, and major suggestions were set for teaching of vocabularylearning strategies.
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
13Sayı
19Bağlantı
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13939https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBeE1UZ3dNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6464