• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Determination on the Elementary School Students’ Perception Related To the Amount Conservation in the Liquids

Date

2018

Author

Yenikalaycı, Nisa
Çelikler, Dilek
Aksan, Zeynep

Metadata

Show full item record

Abstract

This research’s goal is to determine how the elementary schoolstudents’ perception that they receive their education in an elementaryschool is about the amount conservation in the liquids because they arein the concrete operation period. The research has been made with 113students in total who received their education at 1 st , 2 nd , 3 rd and 4 thgrades at an elementary school in Canik in Samsun in the autumn termof 2017-2018 education-training year. Three activities which weredeveloped in order to determine the pre-knowledge of students related tothe amount conservation in the liquids were used to gather the data, itwas shown how the amount conservation is in the practices after thoseactivities. 4 erlenmeyers at the different width and length that includethe same color (yellow) and equal-amount liquid for the 1. activity theflask, graudated cylinder, beaker and erlenmeyer in the different colors(purple, green, orange and blue) and with the equal-amount liquid for the2. activity; 1 beaker and 1 graudated cylinder in the same color (blue)and with the equal-amount liquid for the 3. activity were given. Thestudents were asked to answer the question about which pots’ liquidamount is the most one in all the activities. After the data was collectedthrough the worksheets, it was shown in the practices in all theclassrooms that the liquids gets the shape of pot that they are pouredand there is not any change in the amount, and when the liquid is pouredinto the 1. pot, the amount will be the same one also. As a result of theresearch, it was determined that the students stated for all the activities that the liquid amount will increase as the liquid level in the potincreases. This result shows that the cognitive step related to the amountconversation in the liquids has not developed in the elementary schoolstudents yet.
 
Bu araştırmanın amacı, ilkokulda öğrenim görmekte olanöğrencilerin somut işlemler döneminde olmalarından dolayı sıvılardamiktar korunumuna ilişkin algılarının nasıl olduğunun belirlenmesidir.Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Samsun iliCanik ilçesinde yer alan bir ilkokulun 1., 2., 3. ve 4. sınıflarda öğrenimgören toplam 113 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin sıvılardamiktar korunumuna ilişkin ön bilgilerinin belirlenmesi amacıylageliştirilen üç etkinlik verilerin toplanması için kullanılmış olup buetkinliklerin ardından uygulamalı olarak miktar korunumunun nasılolduğu gösterilmiştir. Hazırlanan birinci etkinlik içerisinde aynı renkte(sarı) ve eşit miktarda sıvı bulunan en ve boyları farklı 4 erlen; ikincietkinlik içerisinde farklı renklerde (mor, yeşil, turuncu, mavi) ve eşitmiktarda sıvı bulunan balon, mezür, beher ve erlen; üçüncü etkinlikiçerisinde ise aynı renkte (mavi) ve eşit miktarda sıvı bulunan 1 beher ve1 mezür verilmiştir. Her 3 etkinlikte de öğrencilere hangi kaptaki sıvımiktarının en fazla olduğu sorulmuştur. Etkinlik kâğıtları üzerindenveriler toplandıktan sonra bütün sınıflarda uygulamalı olarak sıvılarınaktarıldığı kabın şeklini aldığı ve miktarında bir değişme olmadığı, sıvınıntekrar başlangıçtaki kaba aktarıldığında yine miktarının aynı olacağıuygulamalı olarak gösterilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin her3 etkinlik için de kaptaki sıvı seviyesi arttıkça içerisindeki sıvı miktarınında artacağını ifade ettikleri belirlenmiştir. Bu sonuç, ilkokulöğrencilerdeki sıvılarda miktar korunumuna ilişkin bilişsel basamağınhenüz gelişmemiş olduğunu göstermektedir.
 

Source

Turkish Studies (Elektronik)

Volume

13

Issue

19

URI

https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13984
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBeE5ETTFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6441

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.