Uluslararası üniversite öğrencilerinin Türk diline ilişkin kaygıları ve bilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Kazakov, J. (2022). Uluslararası üniversite öğrencilerinin Türk diline ilişkin kaygıları ve bilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu çalışmada, Uluslararası Üniversite Öğrencilerinin Türk Diline İlişkin Kaygıları ve Bilişsel Farkındalıkları Arasındaki İlişkinin İncelenip ortaya konması; bu kaygı ve bilişsel farkındalıkların cinsiyet, yaş, geldikleri ülke, Türkiye'de kaldıkları süre ve öğrenim gördükleri fakültenin kaygı ve bilişsel farkındalıklarının hangileri olduğunun belirlenmesi; Uluslararası üniversite öğrencilerinin Türkçe öğrenme kaygısı ve kendi bilişsel farkındalığının ve davranışlarının incelenmesini Türkçe diline ilişkin kaygılarının önemini ortaya koymak ve tespit edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca araştırmada, Uluslararası üniversite öğrencilerinin Türk diline ilişkin kaygıları ve bilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkinin eğilimlerinin cinsiyet, yaş, Türkiye'de kaldıkları süre, öğrenim gördükleri fakülte vb. değişkenler bakımından anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmada, yöntem olarak betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veriler, ''Horwitz, Horwitz ve Cope (1986)'un Yabancı Dil Öğrenme Kaygı Ölçeği'' ve ''Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği (MAI)'' ölçekleri ile elde edilmiştir. Araştırma, örneklemini Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencileri, farklı fakültelerde öğrenim gören 175 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama değerler, T-testi ve MANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin geldikleri ülkeleri değişkeni açısından bazı ülkeler arasında yüksek kaygı eğilimine sahip olurken, bilişsel farkındalık yaş ve geldikleri ülke değişkeni açısından anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. In this study, examining and revealing the relationship between international university students concerns about the Turkish language and their cognitive awareness, determining the anxiety and cognitive awareness of these concerns by gender, age, country of origin, duration of stay in Turkey, and the faculty they study, it is aimed to examine the Turkish language learning anxiety of internataional students and their own cognitive awareness and behaviors, to reveal the importance of their concerns about the Turkish language and to identify them. In addition, in the research, the tendencies of the relationship between the anxiety and cognitive awareness of international university students about the Turkish language were determined by gender, age, length of stay in Turkey, faculty they study under, etc. It was also examined whether there was a significant difference in terms of variables. In the research, a descriptive survey model was used as a method. The scales of "Horwitz, Horwitz, and Cope (1986)'s Foreign Language Learning Anxiety Scale" and "Metacognitive Awareness Scale (MAI") were used to collect data for the study. The sample of the research consisted of Samsun Ondokuz Mayis University undergraduate, graduate, and doctorate students, and 175 students studying in different faculties. Frequency, percentage, mean values, T-test, and MANOVA were used in the analysis of the data. As a result of the study, while the students had a high tendency for anxiety in some countries in terms of the variable of the country they came from, significant differences emerged in terms of the age of cognitive awareness and the country they came from.