Fen bilimler, okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin fen öğretimi özyeterlilik durumlarının belirlenmesi (Samsun ili örneği)
Künye
Akçay, D. (2022). Fen bilimler, okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin fen öğretimi özyeterlilik durumlarının belirlenmesi (Samsun ili örneği). (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmanın amacı: Fen Bilimleri, Okul Öncesi ve Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri öğretimi öz yeterlilik durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Samsun il merkezindeki okullarda görev yapan 42 okul öncesi öğretmeni, 96 sınıf öğretmeni ve 101 fen bilimleri öğretmeni olmak üzere toplam 239 öğretmen ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmada, fen bilimleri öz yeterlilik ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programıyla analiz edilmiş olup fen bilimleri, okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin ayrı ayrı öz yeterlilik puanları hesaplanıp, kendi aralarında da karşılaştırma yapılarak değerlendirilmiştir. Kullanılan ölçeğin ön uygulamasında olumlu öz yeterlilik inancı alfa 0,947 olumsuz öz yeterlilik inancı alfa 0,901 ve bütün olarak öz yeterlilik 0.942 olarak hesaplanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin, Fen bilimleri öğretimi öz yeterlilik durumları ile branş, cinsiyet, yaş, mezun oldukları program dağılımları incelenmiştir. Okul öncesi öğretmenleri, sınıf öğretmenleri ve fen bilimleri öğretmenlerinin Branşlarına göre fen bilimleri öğretimi öz yeterlilikleri arasında önemli bir farklılık olmadığı, Fen Bilimleri öğretmenlerinin en yüksek olduğu saptanmıştır. Yaş ve cinsiyete bağlı olarak istatistiki anlamda önemli bir farklılık olmadığı, 25 yaş altı öğretmenlerde düşük olduğu ve deneyim arttıkça Öz yeterliğin arttığı gözlenmiş, daha ileri yaşlarda ise azaldığı ortaya çıkmıştır. Tüm öğretmen gruplarının fen öğretimi öz yeterlik durumlarına bakıldığında yeterli olukları, Branşları, Yaş ve deneyimleri açısından çok az farklılıklar içerdiği sonucuna varılmıştır. Üç farklı branşa sahip öğretmen gruplarının öz yeterlik inançlarının öğrenci seviyesine göre algılandığı, daha küçük yaştaki öğrencilere öğretim yapan okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin o yaştaki öğrenciler için yeterli oldukları, Fen Bilimleri öğretmenlerinin ise zaten almış oldukları fen eğitimi nedeniyle yeterli oldukları kanısındayız. Fen eğitim düzeylerinin farklı olmasına karşın benzer sonuçların ortaya çıkmasını ise öğretmen öz yeterlikleri ile ilişkili olabileceği düşünülmektedir This study was aimed to determine the self-efficacy beliefs of pre-school, classroom, and science teachers in teaching science. For this purpose, a study was conducted with a total of 239 teachers, including 42 pre-school teachers, 96 classroom teachers, and 101 science teachers, working in schools in Samsun city center in the 2020-2021 academic year. In the research, the science self-efficacy scale was used. The data obtained were analyzed with the SPSS package program, and each group was evaluated both within itself and by comparing it with other groups. In the pre-application of the scale used, positive self-efficacy belief alpha 0,947 negative self-efficacy belief alpha 0,901, and overall self-efficacy 0,942. The self-efficacy of the teachers participating in the research, their branch, gender, age, and the distribution of the programs they graduated from were examined. It was determined that there was no significant difference between the self-efficacy beliefs of pre-school teachers, classroom teachers, and science teachers according to their branches, and the science teachers were the highest. It was observed that there was no statistically significant difference depending on age and gender, it was low for teachers under the age of 25, and as the experience increased, it was observed that self-efficacy beliefs of increased, while it decreased at older ages. When the science teaching self-efficacy status of all teacher groups was examined, it was concluded that there were very few differences in terms of their proficiency, Branches, Age, and experiences. We believe that the self-efficacy beliefs of teacher groups with three different branches are perceived according to student level, pre-school and classroom teachers teaching younger students are sufficient for students of that age, and science teachers are sufficient due to the science education they have already received. Although the science education levels are different, it is thought that the emergence of similar results may be related to teacher self-efficacy.