Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın çocuk kitaplarının Türkçe öğretiminde kullanılması
Künye
Erkoç, S. (2022). Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın çocuk kitaplarının Türkçe öğretiminde kullanılması. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Türkçe dersinin genel amacı dört temel dil becerisi olan dinleme/izleme,
konuşma, okuma, yazma becerilerini geliştirmek, Türkçeyi doğru, güzel ve etkili
kullanmaktır. Türkçe dersleri bu amaç doğrultusunda işlenir.
Bu çalışma ile Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın çocuk kitaplarının Türkçe derslerinde
kullanılması amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak Dağlarca’nın kaleme aldığı,
Yapı Kredi Yayınları tarafından “Dağlarca Çocuklarda” serisi olarak yayımlanan 22
kitap Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (2019) yer alan dinleme/izleme, konuşma,
okuma, yazma kazanımları doğrultusunda doküman incelemesi yöntemiyle
incelenmiştir.
Kitaplardaki toplam kelime sayısı, isim, fiil, sıfat, zamir, zarf, edat, bağlaç ve
ünlemlerin sayıları belirlenmiştir. Kitapların Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda
(2019) yer alan kazanımlar doğrultusunda kullanılıp kullanılamayacağı incelenmiş,
metinlerden hareketle uygun kazanımlara yönelik olarak etkinlik örnekleri
hazırlanmıştır.
Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın çocuk kitapları bir ders saati içinde okunabilecek
uzunluktadır. Dersin akışına göre kitabın tamamının okunamayacağı durumlarda ise
öğretmen tarafından dersin kazanımına uygun olarak seçilen şiir ya da şiirlerin
okunması mümkündür. Kitapların kısa olmasına karşın söz varlığı ve söz sanatları
açısından zengin olduğu tespit edilmiştir. Türkçenin doğru ve etkili kullanılmasına
önem veren Dağlarca, bu eserlerinde de Türkçe kelimeler kullanmayı tercih etmiştir.
Hayatla ilgili gerçeklerin, iyi-kötü, doğru-yanlış, güzel-çirkin zıtlığının ve bunların
günlük hayattaki yerinin çocuk bakışıyla ve çocukların dünyasından hareketle
anlatıldığı bu kitaplar, çocukların zevkle okuyup kolaylıkla anlamlandırabileceği
eserlerdir. Araştırmanın sonunda kitapların, Türkçe derslerinin genel amaçlarına ve
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kazanımlara yönelik olarak
kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır. The general aim of the Turkish class is to develop listening/watching,
speaking, reading, and writing, which are the four basic language skills, and to use
Turkish correctly, beautifully, and effectively. Turkish lessons are taught in line with
this purpose.
It is aimed to use Fazıl Hüsnü Dağlarca's children's books in Turkish lessons
with this study. For this purpose, 22 books written by Dağlarca and published by
Yapı Kredi Publishing as the "Dağlarca Çocuklarda" series were examined with
document analysis method in accordance with the objectives of listening/watching,
speaking, reading, and writing in the Turkish Lesson Teaching Program (2019).
The total number of words, nouns, verbs, adjectives, pronouns, adverbs,
prepositions, conjunctions, and exclamations in the books were determined. It was
examined whether the books can be used in line with the objectives in the Turkish
Lesson Curriculum (2019), and activity examples were prepared for appropriate
acquisitions based on the texts.
Fazıl Hüsnü Dağlarca's children's books are long enough to be read in one class
hour. It is possible to read the poem or poems chosen by the teacher in accordance
with the outcome of the lesson in cases where the whole book cannot be read
according to the course of the lesson. Although the books are short, it has been
determined that they are rich in terms of vocabulary and rhetoric. Dağlarca, who
attaches importance to the correct and effective use of Turkish, preferred to use
Turkish words in these works. These books, in which the facts of life, good-bad,
right-wrong, contrast of beautiful and ugly, and their place in daily life are told from
a child's point of view and from the world of children, are works that children can
read with pleasure and easily make sense of. At the end of the research, it was
concluded that the books can be used for the general purposes of Turkish lessons and
the objectives in the Turkish Lesson Curriculum