Mesleklerin kültürel sermayesi:farklı statülere Pierre Bourdieu perspektifinden bakmak
Künye
Özsoy, S.A. (2022). Mesleklerin kültürel sermayesi:farklı statülere Pierre Bourdieu perspektifinden bakmak. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Geçmişten günümüze birlikte yaşayan insanlar arasında farklılıklar ve
eşitsizlikler görülmüştür. Bu eşitsizlikler ve farklılıklar, bireylerin toplumsal
konumda belirli konumları ve statüleri temsil etmeleri ile görünür hale gelir.
Topluma bakıldığında bireylere belirli konumları ve statüleri sağlayan mesleklerin
olduğunu görülür. İnsanların büyük bir çoğunluğu hayatlarının bir bölümünde ya da
uzun bir dönem mesleki faaliyet içerisindedir. Meslek, bireylere toplum içerisinde
belirli konumları ve statüleri sağlar. Mesleki faaliyetin sağlamış olduğu statünün;
bireyin yaşam tarzını, eylemlerini ve sosyo-kültürel pratiklerini belirleyici bir unsur
olduğu görülür.
Bu çalışma, Fransız düşünür Pierre Bourdieu’nun 1979 yılında yayınladığı
Ayrım isimli çalışmasından ilham alarak, farklı statüleri temsil eden meslek
gruplarını benzer bir yaklaşım ile gözlemlemeyi hedeflemiştir. Bourdieu, sosyoloji
dünyasına sunduğu; habitus, kültürel sermaye, toplumsal uzam gibi kavramları ile
sosyal tabakalaşma çözümlemesine Marx ve Weber’den farklı olarak “kültür”ü
getirmiştir. Bu çalışmada Pierre Bourdieu’nun sermaye ve habitus kavramı ile
gündelik yaşam pratiklerinin kültür ile ilişkisi, meslekler bağlamında ele
alınmaktadır. Çalışmada kültürel ve gündelik tüketim pratikleri, beğenileri, eğitime
katılım süreçleri, meslek tercihleri, aile durumlarına dair katılımcılara sorular
sorulmuştur. TÜBİTAK 1001 Programı kapsamında desteklenen “Türkiye SosyoEkonomik Statü Endeksi Geliştirme Projesi’nin birinci ayağı olan, Türkiye Mesleki
İtibar Araştırması’na göre, “yüksek itibarlı” ve “düşük itibarlı” meslekler olarak
belirlenen, iki ayrı gruptan oluşan katılımcıların, meslekleri ile kültürel
farklılaşmaları karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir.
Çalışmada nitel yöntem kullanılmıştır. Kartopu örneklem modeli ile “yüksek
itibarlı” ve “düşük itibarlı” meslek grubunda yer alan, Samsun ilinde ikamet eden, 30
katılımcı ile yüz yüze görüşme yapılarak veriler toplanmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmış ve elde edilen veriler
temalaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, meslekleriyle farklı
statüleri temsil edenlerin kültürel sermaye, ekonomik sermaye ve habitus ekseninde
farklılaştıkları görülmüştür. Bireylerin mesleki becerileri edinme süreçlerine; eğitim
olanaklarına erişim, ailenin eğitim üzerindeki etkisi ve yönlendirmeleri noktasında
farklılık gösterdiği sonucuna varılmıştır. Bireylerin kendi habitusları ve ilgi alanlarını
mesleki faaliyetlerinde de devam ettirdikleri görülmüştür. These inequalities and differences become visible when individuals represent
certain positions and statuses in the social sphere.From past to now, there are some
differences and inequalities between people live in together When we look at society,
we see that there are professions that provide individuals with certain positions and
status.Vast majority of people are engaged in professional activity for part of their
lives or for a long period of time. The profession provides individuals with certain
positions and status in society. It is seen that the status of the profession is a
determining element of an individual's lifestyle, actions, and socio-cultural practices.
This study has been inspired by the French sociologist Pierre Bourdieu’s
research, which he published in 1979 in his book La Distinction and aimed to
observe occupational groups representing different statuses with a similar
approach.Bourdieu offers to the world of sociology; unlike Marx and Weber, he
brought “culture” to the analysis of social stratification with concepts such as
habitus, cultural capital, and social space.In this study relationship of daily life
practices with culture are discussed in the context of professions with Pierre
Bourdieu's concept of capital and habitus.Participants were questioned about their
cultural and daily consumption habits, preferences, educational participation
processes, professional preferences, and family situations. Therefore, we will have
had an idea about cultural capital with the construction of the hierarchy between
professions and their different practices. Participants are separated into two groups as
defined by high-prestige and low-prestige professions according to the social
economic status index supported by the TUBİTAK 1001 programme.
Qualitative data method was used in the study. Using the snowball sample
model, data was collected by making an interview technique with 30 participants in
two group of professions who live in Samsun. The descriptive analysis method was
used to analyze the data and the data are interpreted and themed. According to the
results of the research, It has been observed that professions differ on the axis of
cultural capital, economic capital, and habitus. With educational opportunities and
family guidance and effect were effective and be difference between them in the
professional processes of individuals. It has been observed that Individuals have also
continued their habitus and interests in their professional activities.