Türkiye'de çocuk edebiyatı hikaye ve romanlarında korku teması (2000-2020 yılları arası)
Künye
Çalık, B. (2022). Türkiye'de çocuk edebiyatı hikaye ve romanlarında korku teması (2000-2020 yılları arası). (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Çocuk edebiyatı ihtiyaçları, düşünceleri, beklentileri, psikolojileri, yorumlama
yetenekleri yetişkinlerden farklı olan çocuklar için oluşturulmuştur. Bu edebiyatın
konu çeşitliliği zamanla artmıştır. Günümüzde yeni yeni karşılaştığımız korku teması
bu çeşitliğin bir tezahürüdür. Özellikle hikâye ve romanlarda yer verilen ve
tartışmalara yol açan korku temasının çocuk kitaplarında nasıl ele alınacağı, çocuğun
psikolojisi ve gelişimi üzerinde nasıl bir etkisinin olacağı ve olumlu yönleri kadar
olumsuz olduğu düşünülen yönlerinin nasıl olumluya çevrilebileceği gibi problemler,
üzerinde düşünmeyi ve çözüm üretmeyi gerektirmektedir. Çalışma çocuk edebiyatıkorku teması ilişkisi bağlamında örnekler üzerinden hareketle bazı tespitler yapmayı,
düşündürmeyi ve nasıl çözümler üretilebileceğini esas alarak ortaya konulmuş bir ilk
adım olarak görülebilir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi
tekniği ile basımı 2000-2020 yıllarını kapsayan hikâye ve roman türünde yirmi üç
eser ele alınmıştır. Bu eserlerin farklı yazarlardan olmasına dikkat edilmiş, az
sayıdaki seri kitaplar bütünlüğün bozulmaması için birlikte ele alınmıştır. Kitaplar,
çocuk gerçekliği perspektifinde incelenmeye çalışılmış, bir çocuğun kitabı okurken
korku duyabileceği durum, olay, kişi, mekân, ses, hayvan gibi unsurlar diğer
çalışmaların ışığında ayrı ayrı belirlenmiştir. Ayrıca kitap görsellerinin konuyla
uyumuna ve korku unsuru taşıyıp taşımadığına bakılmıştır. Belirlenen korku türleri
masal ve efsane unsurları, hayvanlar, psikolojik korkular, kişiler, mekânlar, şiddet,
doğa olayları ve diğer unsurlar olarak dokuz ana başlıkta incelenmiştir. Kitaplarda en
çok karşılaşılan korku unsurları yirmi yedi yerde geçen masal ve efsane unsurları ile
yirmi dört yerde geçen korku uyandıran hayvanlar olmuştur.
Ebeveynler ve bazı araştırmacılar tarafından zararlı olduğu düşünülen
korkunun çocuk psikolojisi ve çocuk bakış açısına riayet edilerek dikkatli ve sanatsal
bir şekilde hazırlanması durumunda faydalarının olacağı görülmüştür. Çocuğun her
yerde rahatlıkla karşılaşabileceği korku unsurlarının bulunduğu kitaplarda amaç,
çocuğa her korkunç bilinenin aslında mücadele edebileceği bir kavram olduğunu
göstermek ve o korkunçluğu giderecek bir yöntemle çocuğun korku duygusunu
ortadan kaldırmak olmalıdır. Bunu yaparken çocuğun merak ve heyecanını arttırarak
çocuğa kitap okumayı sevdirmesi, temanın bir başka kazanımı olarak görülmelidir. Children's literature has been created for children whose needs, thoughts,
expectations, psychology and interpretation abilities are different from adults.
The subject variety of this literature has increased over time. The theme of fear,
which we have just encountered today, is a manifestation of this diversity.
Problems such as how to deal with the theme of fear, which is especially included in
stories and novels and causing controversy, in children's books, how it will affect
the psychology and development of the child, and how the aspects that are thought
to be negative as well as the positive aspects can be turned into positive require
thinking on and producing solutions. The study can be seen as a first step based on
making some determinations based on examples in the context of the relationship
between children's literature and fear, making thoughts and how solutions can be
produced. In the study, twenty-three works in the types of stories and novels,
which were published between 2000 and 2020, were discussed with the
document analysis technique, which is one of the qualitative research methods.
Attention was paid to the fact that these works were from different authors, and
the few series of books were discussed together in order not to spoil the integrity.
The books were tried to be examined in the perspective of child reality, and the
factors such as the situation, event, person, place, sound, animal that a child might be
afraid of while reading the book were determined separately in the light of other
studies. In addition, the compatibility of the book images with the subject and
whether they have an element of fear were examined. Determined fear types were
examined under nine main headings as fairy tale and legend elements, animals,
psychological fears, people, places, violence, natural events and other
elements. The most common horror elements in the books were fairy tales and
legends in twenty-seven places and fear-inducing animals in twenty-four places.
It has been seen that fear, which is thought to be harmful by parents and some
researchers, can be beneficial if it is carefully and artistically prepared in accordance
with child psychology and child perspective. The aim of the books, which contain
elements of fear that the child can easily encounter everywhere, should be to
show the child that every known scary thing is actually a concept that he can struggle
with, and to eliminate the child's sense of fear with a method that will
eliminate that horror. While doing this, it should be seen as another achievement
of the theme, increasing the child's curiosity and excitement and making the child
love reading.