Show simple item record

dc.contributor.advisorElma, Cevat
dc.contributor.authorŞipşak, Nazlı Can Arslan
dc.date.accessioned2023-07-11T13:05:45Z
dc.date.available2023-07-11T13:05:45Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022
dc.identifier.citationŞipşak, N.C.A. (2022). Özel okullarda görev yapan öğretmenlerin ders denetimine ilişkin kaygıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.en_US
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/145004.pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/34036
dc.descriptionTam Metin / Tezen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı özel okullarda görev yapan öğretmenlerin ders denetimine ilişkin kaygıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2020-2021 eğitim öğretim yılı içerisinde Samsun ili merkez ilçelerinde görev yapan tüm özel ilkokul ve ortaokullarda bulunan 829 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklemi ise bu evrenden random olarak seçilen ve araştırmaya gönüllü katılmayı kabul eden 402 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini elde etmek için Karakaya, Elma, Kurtoğlu ve Suiçmez (2011) tarafından geliştirilen “Denetim Kaygısı Ölçeği, Balay (2000) tarafından geliştirilen “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır Elde edilen verilerin analizi SPSS programı ile yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda; özel okullarda çalışan öğretmenlerin denetim kaygılarını “duyuşsal tepki ”,“fizyolojik tepki”,“denetmen tutumları”.“ denetlenen tutumları” alt boyutları “orta” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet demografik değişkinine göre kadınların denetmen tutumları boyutları erkelere göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Araştırmada örgütsel bağlılık düzeyleri incelenerek öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının orta düzeyin altında (düşük) olduğu görülmektedir. “Özdeşleşme” alt boyutunu kapsayan cevapları incelendiğinde bağlılıklarının orta düzeyde olduğu içselleştirme alt boyutu incelendiğinde ise bağlılıklarının yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Cinsiyet değişkenine göre “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” alt boyut toplamları içinde sadece uyum bağlılığı ve içselleştirme alt boyutlarında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık meydana gelmiştir. Medeni Durum değişkenine göre, “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” alt boyut ve toplam içinde sadece uyum bağlılığı alt boyutunda istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmuştur. “Ders Denetim Kaygısı” ve “Örgütsel Bağlılık” ölçeklerinin toplam ve alt boyutları arasındaki ilişkiler incelendiğinde en yüksek ilişkinin pozitif yönde “Denetmen tutumu” ile “İçselleştirme” alt boyut puanları arasından elde edildiği görülmüştür. Araştırmanın sonucunda “Denetim Kaygısı” ile “Örgütsel Bağlılık arasında düşük düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Denetim kaygılarının örgütsel bağlılık düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olmadığı belirlenmiştiren_US
dc.description.abstractThe main purpose of this research is to determine the relationship between teachers' anxiety about course supervision and their organizational commitment levels. Relational screening model was used in the research. The universe of the research consists of 829 teachers working in all private primary and secondary schools in the central districts of Samsun province in the 2020-2021 academic year. The sample consists of 402 teachers who were randomly selected from this universe and accepted to participate in the research voluntarily. The “Course Supervisison Anxiety Scale” developed by Karakaya, Elma, Kurtoğlu and Suiçmez (2011) and the “Organizational Commitment Scale” developed by Balay (2000) were used to obtain the data of the study. The analysis of the obtained data was made with the SPSS program. As a result of the analysis; It has been determined that the control concerns of the teachers working in private schools are at the "moderate" level in the sub-dimensions of "affective reaction", "physiological reaction", "supervisor attitude". "supervised atittude". According to the gender demographic variable, it is seen that the supervisor anxiety dimensions of women are higher than that of men. The organizational commitment levels of the teachers were examined in the study and it was seen that the organizational commitment of the teachers was below the average (low). When the answers covering the "Identification" sub-dimension were examined, it was found that their commitment was at an average level, and when the internalization sub-dimension was examined, their commitment was at a high level. According to the gender variable, there was a statistically significant difference only in the sub-dimensions of compliance commitment and internalization among the sub-dimensions of the "Organizational Commitment Scale". According to the Marital status variable, a statistically significant difference was found only in the sub-dimension of "Organizational Commitment Scale" and the total commitment. When the relations between the total and sub-dimensions of the "Course Supervision Anxiety" and "Organizational Commitment" scales were examined, it was seen that the lowest correlation was obtained between the "Supervisor Attitude" and "Internalization" subdimension scores. As a result of the research, it was determined that there is a low level of relationship between "Supervision Anxiety" and "Organizational Commitment". It was determined that control anxiety was not a significant predictor of organizational commitment levels.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectözel okulen_US
dc.subjectöğretmenen_US
dc.subjectdenetim kaygısıen_US
dc.subjectörgüten_US
dc.subjectörgütsel bağlılıken_US
dc.subjectprivate schoolen_US
dc.subjectteacher control anxietyen_US
dc.subjectorganizationen_US
dc.subjectorganizational ommitmenten_US
dc.titleÖzel okullarda görev yapan öğretmenlerin ders denetimine ilişkin kaygıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkien_US
dc.title.alternativeThe relation of course supervision anxiety and organisational commitment levels of the teachers who work at private schoolsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOMÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-1745-7934en_US
dc.contributor.authorID0000-0001-8943-8727en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record