Özel okullarda görev yapan öğretmenlerin ders denetimine ilişkin kaygıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki
Künye
Şipşak, N.C.A. (2022). Özel okullarda görev yapan öğretmenlerin ders denetimine ilişkin kaygıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmanın temel amacı özel okullarda görev yapan öğretmenlerin ders
denetimine ilişkin kaygıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi
belirlemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni,
2020-2021 eğitim öğretim yılı içerisinde Samsun ili merkez ilçelerinde görev yapan
tüm özel ilkokul ve ortaokullarda bulunan 829 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklemi
ise bu evrenden random olarak seçilen ve araştırmaya gönüllü katılmayı kabul eden
402 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini elde etmek için Karakaya,
Elma, Kurtoğlu ve Suiçmez (2011) tarafından geliştirilen “Denetim Kaygısı Ölçeği,
Balay (2000) tarafından geliştirilen “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi
Formu” kullanılmıştır Elde edilen verilerin analizi SPSS programı ile yapılmıştır.
Yapılan analiz sonucunda; özel okullarda çalışan öğretmenlerin denetim kaygılarını
“duyuşsal tepki ”,“fizyolojik tepki”,“denetmen tutumları”.“ denetlenen tutumları” alt
boyutları “orta” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet demografik değişkinine göre
kadınların denetmen tutumları boyutları erkelere göre daha yüksek olduğu
görülmektedir. Araştırmada örgütsel bağlılık düzeyleri incelenerek öğretmenlerin
örgütsel bağlılıklarının orta düzeyin altında (düşük) olduğu görülmektedir.
“Özdeşleşme” alt boyutunu kapsayan cevapları incelendiğinde bağlılıklarının orta
düzeyde olduğu içselleştirme alt boyutu incelendiğinde ise bağlılıklarının yüksek
düzeyde olduğu bulunmuştur. Cinsiyet değişkenine göre “Örgütsel Bağlılık Ölçeği”
alt boyut toplamları içinde sadece uyum bağlılığı ve içselleştirme alt boyutlarında
istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık meydana gelmiştir. Medeni Durum değişkenine
göre, “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” alt boyut ve toplam içinde sadece uyum bağlılığı alt
boyutunda istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmuştur. “Ders Denetim
Kaygısı” ve “Örgütsel Bağlılık” ölçeklerinin toplam ve alt boyutları arasındaki ilişkiler
incelendiğinde en yüksek ilişkinin pozitif yönde “Denetmen tutumu” ile
“İçselleştirme” alt boyut puanları arasından elde edildiği görülmüştür. Araştırmanın
sonucunda “Denetim Kaygısı” ile “Örgütsel Bağlılık arasında düşük düzeyde bir ilişki
olduğu belirlenmiştir. Denetim kaygılarının örgütsel bağlılık düzeylerinin anlamlı bir
yordayıcısı olmadığı belirlenmiştir The main purpose of this research is to determine the relationship between
teachers' anxiety about course supervision and their organizational commitment levels.
Relational screening model was used in the research. The universe of the research
consists of 829 teachers working in all private primary and secondary schools in the
central districts of Samsun province in the 2020-2021 academic year. The sample
consists of 402 teachers who were randomly selected from this universe and accepted
to participate in the research voluntarily. The “Course Supervisison Anxiety Scale”
developed by Karakaya, Elma, Kurtoğlu and Suiçmez (2011) and the “Organizational
Commitment Scale” developed by Balay (2000) were used to obtain the data of the
study. The analysis of the obtained data was made with the SPSS program. As a result
of the analysis; It has been determined that the control concerns of the teachers
working in private schools are at the "moderate" level in the sub-dimensions of
"affective reaction", "physiological reaction", "supervisor attitude". "supervised
atittude". According to the gender demographic variable, it is seen that the supervisor
anxiety dimensions of women are higher than that of men. The organizational
commitment levels of the teachers were examined in the study and it was seen that the
organizational commitment of the teachers was below the average (low). When the
answers covering the "Identification" sub-dimension were examined, it was found that
their commitment was at an average level, and when the internalization sub-dimension
was examined, their commitment was at a high level. According to the gender variable,
there was a statistically significant difference only in the sub-dimensions of
compliance commitment and internalization among the sub-dimensions of the
"Organizational Commitment Scale". According to the Marital status variable, a
statistically significant difference was found only in the sub-dimension of
"Organizational Commitment Scale" and the total commitment. When the relations
between the total and sub-dimensions of the "Course Supervision Anxiety" and
"Organizational Commitment" scales were examined, it was seen that the lowest
correlation was obtained between the "Supervisor Attitude" and "Internalization" subdimension scores. As a result of the research, it was determined that there is a low level
of relationship between "Supervision Anxiety" and "Organizational Commitment". It
was determined that control anxiety was not a significant predictor of organizational
commitment levels.