Uzaktan eğitimde ters-yüz sınıf uygulamalarının bilişsel aktiviteye etkisi
Künye
Erdal, F. (2022). Uzaktan eğitimde ters-yüz sınıf uygulamalarının bilişsel aktiviteye etkisi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
ÇalıĢmada uzaktan eğitim sürecinde, ters yüz sınıf uygulamalarının
öğrencilerin biliĢsel aktivitelerini ne yönde etkilediği araĢtırılmaktadır. Bir
ortaöğretim kurumundan 9, 10 ve 11. sınıf seviyelerinden seçilen öğrencilerle iki
hafta boyunca ters-yüz sınıf, iki hafta boyunca geleneksel öğretim yöntemleri
kullanılarak çevrimiçi senkron (canlı) dersler gerçekleĢtirilmiĢtir. Öğrencilerin canlı
dersler esnasındaki biliĢsel aktiviteleri ICAP çerçevesi katılım türlerine göre
ölçülmüĢtür. ICAP çerçevesi (Chi ve Wylie, 2014) aktiviteyi etkileĢimli,
yapılandırmacı , aktif ve pasif olmak üzere dört farklı kategori altında
gruplamaktadır. ÇalıĢma nicel ve nitel araĢtırma desenlerinin bir karmasını
barındırmaktadır. ÇalıĢma nitel araĢtırma yöntemlerinden çoklu durum çalıĢması
Ģeklinde gerçekleĢtirilmiĢtir. Ġki farklı durumdan (Ters-yüz sınıf ve geleneksel sınıf)
elde edilen ve biliĢsel aktiviteye örnek olabilecek durumlar karĢılaĢtırılmıĢtır. Bu
sayede iki farklı yaklaĢımın biliĢsel aktivite üzerindeki etkileri betimlenmeye
çalıĢılmıĢtır. Ders esnasında araĢtırmacı, yapılandırılmamıĢ gözlem formu
kullanarak, katılım türlerini ve tanımlarını not almıĢtır. Sonrasında, ICAP çerçevesi
temel alınarak katılım türleri sınıflandırılmıĢtır. Elde edilen veriler ıĢığında davranıĢ
türlerinin gerçekleĢme sıklığı karĢılaĢtırılmıĢtır. Bulgulara göre ters-yüz sınıf
uygulamalarının öğrencilerin biliĢsel aktiviteleri üzerinde etkili olabileceği
anlaĢılmıĢtır. Dokuzuncu sınıf düzeyinde söz isteme davranıĢında ters yüz sınıfta yer
alan öğrencilerin ICAP çerçevesine göre aktif katılım açısından iki kat kadar daha
aktif oldukları gözlemlenmiĢtir. Aynı sınıf düzeyinde yapılandırmacı katılım olarak
belirlenen sorulara açık uçlu cevaplar verme davranıĢının gözlemlenme oranı, ters
yüz sınıfta geleneksel yönteme göre iki katına çıkmıĢtır. Ancak sorulara kısa
cevaplar verme ve sesli okuma gibi alanlarda ise iki farklı yaklaĢım arasında biliĢsel
aktiviteye iĢaret eden durumlar gözlemlenmemiĢtir. Sorulara açık uçlu cevaplar
verme davranıĢı, on ve on birinci sınıf düzeylerinde de ters-yüz sınıf uygulanan
derslerde geleneksel yöntemle yapılan derslere oranla yaklaĢık iki kat fazla
gözlemlenmiĢtir. Bu duruma göre ters-yüz sınıf uygulamasının ICAP çerçevesinde
yer alan etkileĢimli katılım türünü artırarak biliĢsel aktiviteye olumlu etki ettiği
söylenebilir. In the study, it is investigated how the flipped classroom practices affect the
cognitive activities of students in the distance education process. With students
selected from the 9th, 10th and 11th grade levels from a secondary education
institution, two weeks flipped classroom and two weeks online synchronous (live)
lessons using traditional teaching methods were conducted. Cognitive activities of
students during live lessons were measured according to the types of participation in
the ICAP framework. According to the ICAP framework (Chi and Wylie, 2014),
there are 4 types of activities: (i) interactive, (ii) constructivist, (iii) active and (iv)
passive. The study includes a mix of quantitative and qualitative research designs.
The study was carried out as a multiple case study, one of the qualitative research
methods. Cases obtained from two different situations (Flip-in classroom and
traditional classroom) and which can be examples of cognitive activity were
compared. By this means, the effects of two different approaches on cognitive
activity were tried to be described. During the lesson, the researcher took notes on
the types and definitions of participation by using an unstructured observation form.
During the lesson, the researcher took notes on the types of participation and
definitions by using an unstructured observation form. After that, the types of
participation were classified based on the ICAP framework. According to the all
accounts obtained, the frequency of occurrence of behavior types was compared.
According to the findings, it was understood that flipped classroom practices could
be effective on students' cognitive activities. For example, when we regard the
behavior of asking for permission at the 9th grade level, it has been observed that the
students in the flipped classroom are two times more active in terms of active
participation according to the ICAP framework. Grade level the rate of observing the
behavior of giving open-ended answers to the questions determined as constructivist
participation has doubled in the flipped classroom compared to the traditional
method. However, in areas such as giving short answers to questions and reading
aloud, situations indicating cognitive activity were not observed between the two
different approaches. The behavior of giving open-ended answers to the questions
was also observed about twice as much in the 10th and 11th grade classes in the
lessons with the flipped classroom, compared to the lessons taught with the
traditional method. In this case, it can be said that the flipped classroom practice has
a positive effect on cognitive activity by increasing the type of interactive
participation within the framework of ICAP.