Oyun temelli matematik öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin muhakeme becerilerine yansıması
Citation
Baki, Ü. (2022). Oyun temelli matematik öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin muhakeme becerilerine yansıması. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Bu araştırmanın amacı 6. sınıf matematik dersinin alan ölçme alt öğrenme
alanında oyun temelli matematik öğretiminin öğrencilerin muhakeme becerilerine
yansımasının belirlenmesidir. Bu amaçla, hazırlanan eğitsel oyunların öğrencilerin
alan ölçme konusundaki öğrenmelerini nasıl desteklediğine, öğrencilerin alan ölçme
problemlerinin çözümünde kullandıkları muhakeme becerilerine ve öğrencilerin oyun
temelli öğrenme sürecine ilişkin görüşlerine odaklanılmıştır. Araştırma 2020-2021
eğitim-öğretim yılında Samsun ilinin bir ilçesindeki devlet ortaokulunda 6. sınıfta
öğrenim gören 13 öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada alan ölçme alt öğrenme alanı
için hazırlanan eğitsel oyunlarla öğrencilerin hazırbulunuşlukları belirlenmiş ve
öğrenme gerçekleştirilmiştir. Oyunların ardından öğrenciler tarafından tamamlanan
çalışma kâğıtları ile pekiştirme yapılmış ve muhakeme problemleri çözdürülerek
öğrendikleri bilgileri uygulamaları sağlanmıştır. Öğretim tamamlandıktan sonra
öğrencilerin tamamıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak uygulama
tamamlanmıştır. Araştırmada oyun temelli öğretim sürecinin derinlemesine ele
alınması ve derslerin sürdürülmesi sırasında araştırmacının aynı zamanda okulun
matematik öğretmeni olarak görev yapmasından dolayı nitel araştırma desenlerinden
özel durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından
geliştirilen eğitsel oyunların öğrenciler tarafından oynanması esnasında alınan video
kayıt görüntüleri, oyun sonrasında tamamladıkları çalışma kâğıtları, problemlere ait
cevap kâğıtları ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen
verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda hazırlanan eğitsel oyunlarla 6. sınıf öğrencilerinde alan
ölçme alt öğrenme alanına dair öğrenmenin gerçekleştiği, öğrencilerin derse ilgisinde
artışın sağlandığı ve grupça oynanan oyunlarda öğrencilerin birbirinin öğrenmelerini
desteklediği görülmüştür. Oyun temelli öğretim süreci boyunca grupça hareket etmeye
alışan öğrencilerin problemleri tek başına çözmede isteksiz oldukları bununla birlikte
problem çözümlerinde öğrencilerin çoğunun muhakeme yapabildikleri tespit
edilmiştir. Öğrencilerin oyun temelli matematik öğretimi sürecini eğlenceli ve faydalı
bulduğu, matematiğe bakışlarında olumlu yönde değişim olduğu söylenebilir. The aim of this research is to determine the reflection of game-based
mathematics teaching on students' reasoning skills in the field measurement sublearning area of the 6th grade mathematics course. For this purpose, it is focused on
how the prepared educational games support students' learning about area
measurement, reasoning skills used by students in solving area measurement
problems, and students' views on the game-based learning process. The research was
conducted with 13 students studying in the 6th grade in a state secondary school in a
district of Samsun in the 2020-2021 academic year. In the research, the readiness of
the students was determined with the educational games prepared for the field
measurement sub-learning field and learning was carried out. After the games,
reinforcement was made with the worksheets completed by the students and the
reasoning problems were solved and they were able to apply the knowledge they
learned. After the teaching was completed, semi-structured interviews were conducted
with all the students and the application was completed. In the research, a case study,
one of the qualitative research designs, was used because the game-based teaching
process was handled in depth and the researcher also served as the school's
mathematics teacher during the continuation of the lessons. In the research, the data
were collected with the video recording images taken during the educational games
developed by the researcher, the worksheets they completed after the game, the answer
sheets for the problems and the semi-structured interview form. Content analysis
technique was used in the analysis of the obtained data.
As a result of the research, it was seen that with the educational games prepared,
the 6th grade students learned about the area measurement sub-learning area, the
students' interest in the lesson was increased, and the students supported each other's
learning in group games. It has been determined that students who are accustomed to
acting as a group during the game-based teaching process are reluctant to solve
problems alone, however, most of the students can reason in problem solving. It can
be said that students find the game-based mathematics teaching process fun and useful,
and there is a positive change in their view of mathematics.