Matematik destekli temel programlama eğitiminin bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerindeki etkisi
Künye
Bozal, M. (2022). Matematik destekli temel programlama eğitiminin bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerindeki etkisi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmanın amacı ortaokul 6.sınıf düzeyinde matematik destekli temel
programlama eğitiminin bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerindeki etkisinin
araştırılmasıdır. Araştırmada yarı deneysel tasarımlardan statik gruplar ön-test-son
test tasarımı kullanılmıştır. Çalışmaya bir devlet okulunda 6. Sınıfta öğrenim
görmekte olan 176 öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerden 89’u deney ve 87’si kontrol
grubunda yer almıştır. Deney grubundaki öğrenciler matematik destekli etkinliklerle
temel programlama eğitimi alırken, kontrol grubundaki öğrenciler geleneksel
içeriklerle programlama eğitimi almıştır. İki grupta da eşdeğer programlama
etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Çalışma öncesinde ve sonrasında olmak üzere iki
ölçek ile veri toplanmıştır. Bu ölçeklerden ilki Bilgi İşlemsel Düşünme Testidir ve
yedi alt boyuttan oluşmaktadır. Diğer ölçek ise Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisine
Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeğidir. Bu ölçek de beş boyut içermektedir. Çalışma
tamamlandıktan sonra ön test puanları kontrol edilerek grupların son test puanları
üzerindeki etkisi ANCOVA analizi incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre bilgi
işlemsel düşünme test performansı açısından iki grup arasında herhangi bir boyutta
farklılığa rastlanmamıştır. Benzer şekilde, bilgi işlemsel düşünme becerileri öz
yeterlilik algısında gruplar arası fark olduğuna işaret eden herhangi bir bulguya
ulaşılamamıştır. Bu sonuçlara göre çalışma sonunda Bilgi İşlemsel Düşünme
Becerisinin ilişkili olduğu düşünülen matematik ile programlamanın temel
programlama eğitimde birlikte kullanılmasının olumlu ve olumsuz sonuçlarına
yönelik değerlendirmelere ulaşılmıştır The aim of this research is to investigate the effect of mathematics supported
basic programming education at the 6th grade level on computational thinking skills.
Static groups pre-test-post-test design, which is one of the quasi-experimental
designs, was used in the research. 176 6th grade students studying at a public school
participated in the study. 89 of these students were in the experimental group and 87
of them were in the control group. While the students in the experimental group
received basic programming education with math-supported activities, the students in
the control group received the same education with traditional content. Both groups
were exposed to equivalent programming content. Data were collected with two
scales, before and after the study. The first of these scales is the Computational
Thinking Test and consists of seven sub-dimensions. The other scale is the SelfEfficacy Perception Scale for Computational Thinking Skills. This scale also
includes five dimensions. After the study was completed, the difference between the
groups was examined by ANCOVA analysis, where the pretest results were the
control variable and the posttest results were the dependent variable. According to
the findings, no difference was found between the two groups in terms of
computational thinking skills. The same situation arose in the self-efficacy
perception of computational thinking skills, and no finding indicating a difference
between the groups could be reached. According to these results, at the end of the
study, evaluations regarding the positive and negative results of using mathematics
and programming together in basic programming education, which are thought to be
related to Computational Thinking Skill, were reached.