Programlama eğitimine başlamada blok temelli programlama ile metin temelli programlamanın karşılaştırılması
Künye
Çanakci, Y.E. (2022). Programlama eğitimine başlamada blok temelli programlama ile metin temelli programlamanın karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi
kapsamında aldıkları doğrusal programlama eğitimlerinin sonuçlarına odaklanılmıştır.
Araştırmada Ağrı-Patnos Değirmendüzü Ortaokulu 6 ve 7. Sınıf öğrencileri ile
çalışılmıştır. Ülkemizde ortaokul kademesindeki tüm öğrencilere programlama
becerileri blok tabanlı programlama araçları ile kazandırılmaktadır. Ancak blok tabanlı
programlama eğitimi ile programlama becerilerinin temellerini oluşturan öğrencilerin
metin tabanlı programlamaya geçişte bu becerilerinin yeterli olmayacağı
varsayılmaktadır. Araştırmada odaklanılan problem durumu; blok tabanlı
programlama araçları ile temel programlama eğitimi alan öğrencilerin metin tabanlı
programlamanın mantığını ve çalışma prensiplerini anlamak, uygulamak konusunda
bazı problemler yaşama olasılığıdır. Blok tabanlı programlama araçlarının doğrusal
programlama mantığının dışında, belli açılardan doğrusal olmayan programlama
mantığını içermesi doğrusal programlama mantığına göre çalışan metin tabanlı
programlama araçlarının kullanımında problemler ortaya çıkarmaktadır. Buna göre
tezin amacı temel programlama becerilerini blok tabanlı programlama eğitimi ile alan
öğrenciler ile temel programlama eğitimini metin tabanlı programlama araçları ile alan
öğrencilerin ileri düzey programlama eğitimleri sonucunda elde edecekleri beceriler
arasındaki farkın ortaya çıkarılmasıdır.
Araştırmaya göre gruplar deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrılmıştır.
Gruplar 12 öğrenciden oluşmaktadır. 6. Sınıf kademesinde çalışmaya dahil olan bu iki
grubun okulun ve bireysel imkanların kısıtlı olmasından dolayı 5. Sınıf kademesinde
bilişim teknolojileri ile ilgili herhangi bir ders almamışlardır. Gruplar çalışmanın
başlangıcına kadar henüz programlama eğitimi almamış kişilerden oluşmaktadır. 6.
Sınıf kademesinde kontrol grubu blok tabanlı programlama eğitimi alırken deney
grubu blok tabanlı programlama araçlarını hiç görmeden metin tabanlı programlama
etkinliklerine başlamıştır. Etkinlikler sonucunda öğrencilerden programlama
kavramlarını tanımlamaları istenmiştir. Analizler öğrenciler arasında bir farklılığa
işaret etmemiştir. Çalışma, iki gruba da metin temelli daha ileri düzey programlama
eğitimleri verilmesi şeklinde devam etmiştir. Gerçekleştirilen başarı testi sonucunda
programlama eğitimine blok temelli programlama eğitimi almadan doğrudan metin
temelli programlama etkinlikleri ile başlayan grubun programlama alanında akademik
ve pratik olarak daha başarılı olabileceği, temel programlama becerilerini metin tabanlı
araçlarda hayata geçirebilme konusunda blok tabanlı eğitimi ile başlayan gruba göre
daha başarılı oldukları ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlara programlama becerileri
değerlendirme ölçeği ile ulaşılmıştır In this research, the results of linear programming trainings taken by secondary
school students within the scope of Information Technologies and Software course are
focused. In the research, Ağrı-Patnos Değirmendüzü Secondary School 6 and 7.
Classroom students were studied. In Türkiye, all students at the secondary school level
are provided with programming skills with block-based programming tools. However,
it is assumed that the text-based programming skills of the students who form the
foundations of programming skills with block-based programming education will not
be sufficient. The focus of the research is on the problem situation; it is the fact that
students who receive basic programming education with block-based programming
tools have some problems in understanding and applying the logic and working
principles of text-based programming. The fact that block-based programming tools
contain nonlinear programming logic other than linear programming logic creates
problems in the use of text-based programming tools that work according to linear
programming logic. Accordingly, the aim of the thesis is to reveal the difference
between the group that receives basic programming skills with block-based
programming education and the real software skills of the groups that receive basic
education with text-based programming tools.
According to the research, the groups were divided into two as experimental
and control groups. The groups consist of 12 students. 6. Due to the fact that these two
groups involved in the work in the grade cadaver have limited school and individual
opportunities, 5. The course could not be processed at the grade level. The groups
consist of people who have not yet received programming training until the beginning
of the study. At the 6th grade level, the control group received block-based
programming training, while the experimental group started text-based programming
activities without ever seeing the block-based programming tools. According to the
first concept evaluation scale, there is no significant difference between the groups.
After the studies, it was revealed that the experimental group that started programming
training with text-based programming activities without receiving block-based
programming training could be more successful in real software, and that they were
more successful than the group that started with block-based training in terms of
implementing basic programming skills in text-based tools. These results were reached
by the programming skills assessment scale.