dc.contributor.advisor | Dam, Hasan | |
dc.contributor.author | Ertürk, İdris | |
dc.date.accessioned | 2023-02-20T12:41:18Z | |
dc.date.available | 2023-02-20T12:41:18Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.identifier.citation | Ertürk, İ. (2021). Diyanet İşleri Başkanlığı mesleğe hazırlık ve tashih-i huruf hizmet ,içi eğitim programlarının etkililiğinin değerlendirilmesi. (Doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun. | en_US |
dc.identifier.uri | http://libra.omu.edu.tr/tezler/134298.pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/33853 | |
dc.description | Tam Metin / Tez | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırma, Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından düzenlenen hizmet içi eğitim
programları hakkında yapılmıştır. Programların çeşitlilik arz etmesi, katılımcı
sayısının fazla olması ve en çok düzenlenen kurs olmaları göz önünde
bulundurularak eğitim programlarından “Mesleğe Hazırlık Eğitim Programı” ve
“Tashih-i Huruf Eğitim Programı” seçilmiştir. Daha detaylı analizler yapabilmek
adına konunun çerçevesi eğitim merkezleri ile sınırlı tutulmuştur.
Programların etkililiğinin katılımcılar üzerindeki etkisini tespit etmek
amacıyla, Başkanlığa bağlı eğitim merkezlerinde 2018-2019 eğitim-öğretim
döneminde kurslara katılan din görevlileri örneklem alınarak bir anket çalışması
yapılmıştır. Anılan dönemde kursa katılanların tamamına ulaşmanın zorlukları
dikkate alınarak, her bölgeden bir eğitim merkezi tercih edilmiştir. Ancak bölgelere
göre katılımcı sayısını dengelemek maksadıyla Karadeniz bölgesinden üç, diğer
bölgelerden birer eğitim merkezi seçilmiştir.
Araştırma grubu, hizmet içi eğitimlere katılan Kur’an kursu öğreticisi, imamhatip ve müezzin-kayyımlardan oluşmaktadır. Ayrıca programların uygulayıcıları
olmaları bakımından eğitim görevlilerinin görüşlerine de başvurulmuştur.
Araştırmanın temel problemini, “Hizmet içi eğitim programlarının içeriği,
hedefleri ve etkililiği konusunda kursiyerlerin görüşleri ve önerileri nelerdir?” sorusu
oluşturmaktadır. Bu amaçla, önce programların içeriği tahlil edilmiş, daha sonra alan
araştırmasına dayalı olarak uygulanan eğitim programlarının etkililiği tespit edilmeye
çalışılmıştır.
Araştırmada din görevlilerinin hizmet içi eğitim programlarına duydukları
ihtiyaç düzeyleri ve görüşleri, programların yeterliliği ve etkililiği çeşitli
değişkenlere göre incelenmiştir.
Çalışmanın temel amacı, Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından düzenlenen
hizmet içi eğitim programlarının önemini vurgulamak, programların başlangıcından
sonuna kadar yapısal ve işlevsel sorunları imkânlar ölçüsünde tespit edip çözüm
önerileri sunmaktır.
Araştırmanın verilerine istinaden, din görevlilerinin hizmet içi eğitime ihtiyaç
duydukları ve verilen eğitimlerin din görevlilerinin meslekî beceri ve gelişimlerine
büyük katkı sunduğu ortaya konulmuştur. Aynı zamanda bu tespitler doğrultusunda
din görevlilerine, Diyanet İşleri Başkanlığı’na, paydaş kurum ve kuruluşlara bazı
önerilerde bulunulmuştur | en_US |
dc.description.abstract | The study is conducted on in-service training programs organized by the
Presidency of Religious Affairs. Considering the diversity of the training programs
and the large number of participants and the programs’ prevalence, “Preparation for
Profession Training Program” and “Tashih-i Huruf Training Program” are selected
among the training programs. The study is limited to training centers in order to
make an in-depth analysis.
For the purpose of determining the impact of the effectiveness of the programs
on the participants, a survey is conducted by taking the sample of the participants in
the training centers of the Presidency of Religious Affairs in the 2018-2019 academic
year. Considering the difficulties of reaching all of the participants in the mentioned
period, one training center from each region is selected. However, in order to balance
the number of the participants according to regions, three training centers from the
Black Sea region and one per other regions are selected.
The study group consists of the Qur’an School teachers, imams and muazzins.
Besides, the opinions of the educators are also consulted because they are the
implementers of the training programs.
The main problem of the research is “what are the opinions and suggestions of
the participants about the content, aims and effectiveness of in-service training
programs?”. For this reason, the content of the training programs was analysed first.
Then the effectiveness of the implemented training programs was tried to be
determined in line with the opinions of the participants based on field research.
In the study, the levels of need and opinions of religious personnel for inservice training programs, the adequacy and effectiveness of the programs were
discussed according to various variables.
The main aim of the study is to emphasize the importance of in-service training
programs organized by the Presidency of Religious Affairs, to determine all
structural and functional problems from the beginning to the end of the programs and
to offer solutions.
According to the data obtained from the research, it was revealed that religious
personnel need in-service training and the training programs make a great
contribution to the professional life of religious personnel. Suggestions were offered
to religious personnel, the Presidency of Religious Affairs and related institutions
and organizations in the line of implications. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Diyanet İşleri Başkanlığı | en_US |
dc.subject | hizmet içi eğitim | en_US |
dc.subject | din görevlisi | en_US |
dc.subject | mesleğe hazırlık | en_US |
dc.subject | Tashih-i Huruf | en_US |
dc.subject | The Presidency of Religious Affairs | en_US |
dc.subject | in-service training | en_US |
dc.subject | religious personnel | en_US |
dc.subject | preparation for profession | en_US |
dc.subject | Tashih Al-Huruf | en_US |
dc.title | Diyanet İşleri Başkanlığı mesleğe hazırlık ve tashih-i huruf hizmet ,içi eğitim programlarının etkililiğinin değerlendirilmesi | en_US |
dc.type | doctoralThesis | en_US |
dc.contributor.department | OMÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0002-6223-7367 | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0001-7975-3096 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |