Türkiye'de beden eğitimi ve spor derslerinde uygulanan kaynaştırma sistemine yönelik paydaş algıları ve öğretmen yeterliğinin incelenmesi
Citation
Sabah, S. (2021). Türkiye'de beden eğitimi ve spor derslerinde uygulanan kaynaştırma sistemine yönelik paydaş algıları ve öğretmen yeterliğinin incelenmesi. (Doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Bu araştırma, Türkiye'de beden eğitimi ve spor derslerinde uygulanan
kaynaştırma sistemine yönelik paydaş görüşlerinin tespit edilmesi, beden eğitimi ve
spor öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterliğini inceleme amacını
taşımaktadır.
Çalışma, karma araştırma modelinde olup araştırmanın nitel bölümünde
örneklemi, devlet okullarına bağlı ortaokullarda aktif olarak görev yapmakta olan
okul yöneticileri, beden eğitimi ve spor öğretmenleri, kaynaştırma öğrencileri,
normal gelişim gösteren öğrenciler ve veliler olmak suretiyle toplam 76 paydaş; nicel
bölümünde ise 740 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmanın
nitel bölümünde paydaş görüşlerini belirlemek amacıyla kaynaştırma eğitim
sistemine yönelik yasa, yönetmelik, genelge vb. etmenler doğrultusunda araştırmacı
tarafından hazırlanan “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Nitel
veriler Nvivo programına aktarılarak betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiş tema
ve kod listesi oluşturulmuştur. Araştırmanın nicel bölümünde ise kaynaştırma
eğitiminde öğretmen yeterliğini tespit etmek amacıyla Hollender (2011) tarafından
geliştirilen ve Türkçeye Bilgiç ve Meral (2012) tarafından uyarlanan “Kaynaştırmada
Öğretmen Yeterliği Ölçeği” kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde Mann Whitney
U testi, Kruskal Wallis H testi ve Spearman sıra korelasyon testinden
yararlanılmıştır.
Araştırmanın nitel bölümünde, öğretmenlerin dersi müfredat programına uygun
olarak işlediği, bireyselleştirilmiş eğitim planlarının kağıt üzerinde kaldığı, çalışma
kapsamında sadece Manisa ilinde destek eğitim hizmetinin verilmediği, sınav
değerlendirmelerinde kaynaştırma öğrenci yetersizliğinin göz önüne alındığı,
okulların fiziki yapısının kaynaştırma öğrencilerine uygun olmadığı, kurumun ilgisiz
olması vb. şeklinde çeşitli sorunların yaşandığı tespit edilmiştir. Araştırmanın nicel
bölümünde ise mesleki kıdem, kaynaştırma öğrencilerine verilen eğitim süresi ve
sınıfta mevcut öğrenci sayısı arttıkça öğretmenlerin sistemde kendilerini daha yeterli
gördüğü belirlenmiştir. Ayrıca yükseköğrenim ve meslek süresince kaynaştırma
eğitim sistemine ilişkin kurs, ders vb. gibi eğitimler alan ve görev yaptıkları okulda
bu hususta destek gören öğretmenlerin yeterlik inançlarının diğer öğretmenlere
nazaran daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, paydaşların okul
şartlarının iyileştirilmesi, uzman eğitimcilerin ve yardımcı öğretmenlerin kurumlara
atanması, velilerin bilinçlendirilmesi, okullarda bu hususta denetim yapılması
yönünde beklentilerinin olduğu görülmektedir The aim of this study is to find out the views of stakeholders for inclusive
system used in physical education and sport courses in Turkey, to analyse the
proficiency of teachers of physical education and sport in terms of inclusive
education.
The study has mixed research model and in qualitative part of the study, the
sample consists of 76 stakeholders including school managers and teachers of
physical education and sport working actively in state secondary schools, inclusion
students, normal development students and parents; while quantitative part consists
of 740 physical education and sport teachers. In the qualitative part of the study,
“semi-structured interview form” prepared by the researcher in line with laws,
regulations and circulars prepared for inclusive system was used to find out the
stakeholder views. Qualitative data were transferred to Nvivo program, analysed
with descriptive analysis method and themes and codes list was formed. In
quantitative part, “Inclusive teacher proficiency scale” developed by Hollender
(2011) to test teacher proficiency in inclusive education and adapted into Turkish by
Bilgiç and Meral (2012) was used. Mann Whitney U test, Kruskal Wallis H test and
Spearman correlation test were used to analyse quantitative data.
In qualitative part of the study, it was found that teachers taught in line with the
curriculum, individualized education plans were not applied, supportive education
was not given only in Manisa, student inabilities were taken into consideration in
exam assessment, school physical structure and students experienced problems such
as indifferent institution. In quantitative part of the study, it was found that teachers
considered themselves as more proficient as their professional seniority, education
time of inclusive students and number of students in class and school increased. It
was also concluded that teachers who received training such as courses and lessons
and who were supported by their school had higher proficiency belief when
compared with the other teachers. As a conclusion, it can be seen that stakeholders
have expectations such as improvement of school conditions, assignment of expert
educators and assistant teachers, making parents more conscious and controls in
schools on the issue.