Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Rezan
dc.contributor.authorAğaçdiken, Fatma
dc.date.accessioned2022-11-15T06:45:49Z
dc.date.available2022-11-15T06:45:49Z
dc.date.issued2021en_US
dc.date.submitted2021
dc.identifier.citationAğaçdiken, F. (2021). 5.sınıf öğrencilerinin alan kavramını dinamik matematik yazılımı destekli öğretim ortamında oluşturma süreçleri:dikdörtgen durumu. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/33800
dc.descriptionTam Metin / Tezen_US
dc.description.abstractBu çalıĢmanın amacı, 5.sınıf öğrencilerinin dikdörtgenin alanı kavramını yapılandırma süreçlerini dinamik matematik yazılımı destekli öğretim ortamında incelemektir. Kavram oluĢum sürecinde yaĢanan zorluklar, yanılgılar ve ön koĢul olan diğer kavramlar dikkate alındığında, alan kavramının anlamlı bir Ģekilde oluĢturulması oldukça önemlidir. Bu sebeple kavramın nasıl oluĢturulduğu incelenerek öğrencilerin zorlandıkları aĢamaların tespit edilmesi amaçlanmıĢtır. ÇalıĢmada, “5.sınıf öğrencileri dinamik matematik yazılımı destekli öğretim ortamında dikdörtgenin alanını, alanı kaplayan birimkarelerin sayısı olarak nasıl oluĢturmaktadır?”, “5.sınıf öğrencileri dinamik matematik yazılımı destekli öğretim ortamında dikdörtgenin alanını nasıl formülleĢtirmektedir?” sorularına cevap aranmıĢtır. ÇalıĢma, Karadeniz bölgesindeki büyük bir ilin merkezinde bulunan bir ortaokulda, 13 öğrencinin bulunduğu bir sınıfta gerçekleĢmiĢ ve nitel araĢtırma yöntemlerinden durum çalıĢması olarak desenlenmiĢtir. Öğrencilerin alan kavramı ile ilgili ön bilgilerini belirlemek amacıyla hazırbulunuĢluk testi hazırlanmıĢtır. Öğretim sürecinde, dinamik matematik yazılımı destekli matematik öğretimine uygun dinamik matematik yazılımıyla (GeoGebra) hazırlanan etkinlikler öğrencilere uygulanmıĢtır. HazırbulunuĢluk test sonuçları, araĢtırmacı gözlemleri ve öğretmen görüĢleri dikkate alınarak beĢ katılımcı amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiĢtir. Belirlenen katılımcılar ile üç klinik görüĢme gerçekleĢtirilmiĢtir. Öğretim süreci ve klinik görüĢmeler kamera ve ses kayıt cihazı ile kaydedilmiĢtir. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle APOS Teorik çerçevesiyle analiz edilip derinlemesine incelenmiĢtir. ÇalıĢmanın sonucunda bir katılımcının, alanı hiç boĢluk kalmadan kaplayan birimkarelerin sayısı olarak nesne düzeyinde kavramsallaĢtıramadığı, iki katılımcının ise dikdörtgenin alan formülünü nesne düzeyinde kavramsallaĢtıramadığı görülmüĢtür. Öğrencilerin çoğunun alan ve alan formülü kavramlarını kapsüllerken zorlandıkları tespit edilmiĢtir. Ayrıca, alanın örtme özelliğinin farkına varılarak alan korunumunun ve birim kavramlarının alan kavramının kavramsallaĢtırılması için önemli olduğu saptanmıĢtır. Alan formülünün kavramsalaĢtrılmasında da boyut iliĢkisinin anlaĢılmasının önemli düzeyde etkili olduğu sonucuna varılmıĢtır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study was to examine the process of constructing the concept of the area of the rectangular of 5th grade students in an instructional environment supported by dynamic mathematics software. Considering the difficulties, misconceptions and other prerequisite concepts in the concept formation process, it is very important to form the concept of area in a meaningful way. For this reason, it was aimed to determine the stages that students had difficulty by examining how the concept was constructed. In the study, "How do 5th grade students construct the area of the rectangular in dynamic mathematics softwarebased teaching environment as the number of unit squares covering the area?" and "How do 5th grade students formulate the area of the rectangular in dynamic mathematics software based teaching environment?" were investigated. The study was conducted in a classroom with 13 students in a secondary school located in the center of a large city in the Black Sea Region and it was designed qualitatively as a case study. A readiness test was prepared in order to determine the students' preliminary knowledge about the area concept. During the teaching process, activities prepared with dynamic mathematics software (GeoGebra) were implemented to the students. Considering the readiness test results, observations of the researcher and opinions of the teacher, five participants were selected by purposeful sampling method. Three clinical interviews were conducted with each of the participants. The teaching process and clinical interviews were recorded with a camera and a voice recorder. The obtained data were analyzed according to the APOS Theoretical Framework. The results of the study demonstrate that, one of the participants could not construct the area as an object as the number of unit squares covering it without any gaps, and two of the participants could not construct the area formula of the rectangular as an object . The students generally had difficulty encapsulating the concepts of area and area formula. In addition, , it has been determined that both the conservation of area by realizing the covering feature of the area and also concept of unit were important for the construction of the area concept. It was concluded that understanding the relationship of dimension is also effective in construction of the area formula.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectalan ölçmeen_US
dc.subjectdikdörtgenen_US
dc.subjectkavram oluşumuen_US
dc.subjectsoyutlamaen_US
dc.subjectAPOSen_US
dc.subjectdinamik matematik yazılımıen_US
dc.subjectGeoGebraen_US
dc.subjectmeasure of areaen_US
dc.subjectrectangularen_US
dc.subjectconcept formationen_US
dc.subjectabstractionen_US
dc.subjectAPOSen_US
dc.subjectdynamic mathematics softwareen_US
dc.title5.sınıf öğrencilerinin alan kavramını dinamik matematik yazılımı destekli öğretim ortamında oluşturma süreçleri:dikdörtgen durumuen_US
dc.title.alternativeThe formation process of area concept of 5th grade students in dynamic mathematics software based teaching environment: The case of rectangularen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOMÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-3243-6330en_US
dc.contributor.authorID0000-0003-4835-2630en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record