Dijital platformunda sunulan görsel metinsel ve işitsel içeriklerde oluşan bilişsel yük ilkelerinin ihlalinin tesadüfi öğrenme sürecine etkisi
Künye
Bayrambaş, F. (2021). Dijital platformunda sunulan görsel metinsel ve işitsel içeriklerde oluşan bilişsel yük ilkelerinin ihlalinin tesadüfi öğrenme sürecine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Tesadüfi öğrenme her an her yerde gerçekleşebilen öğrenme türüdür. Dijital platformlarda da gerçeklebilmektedir. Bu çalışma kapsamında dijital platformlardaki tesadüfi öğrenme bilişsel yük bağlamında incelenmiştir. Çalışma alanyazındaki tesadüfi öğrenme çalışmalarından farklı olarak tesadüfi öğrenmeyi eğitsel içerik ile ilgili olup olmama durumuna göre incelemiştir. Bu amaçla hazırlanan iki web site üzerinden veriler nicel ve nitel olarak toplanmıştır. Çalışma da faktöriyel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi Ondokuz Mayıs Üniversitesi eğitim fakültesi öğencilerinden oluşmaktadır. Katılımcılar versiyonlara rastgele atılmıştır. Versiyon-1 grubu 15 katılımcı ve versiyon-2 grubu 15 katılımcı olmak üzere toplam 30 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Versiyonlar fazladan tesadüfi bilginin konu ile ilgili olup olmamasına göre farklılaşmaktadır. Katılımcılar aynı eğitsel içerik ve görevlere tabi tutulmuşlardır. Toplanan veriler SPSS 21.0 programı, OGAMA, Muse Monitor ve Excel ile analiz edilmiştir. Analizlere göre anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Buna göre ilgili içeriklere maruz kalan versiyonun ilgisiz içeriklere maruz kalan versiyona göre daha çok öğrenme gerçekleştirdiği görülmüştür. Tesadüfi bilgi içerik türünde ise en az bilişsel yükün görsel içerik türünde meydana geldiği sonucuna ulaşılmıştır. Incidental learning is a type of learning that can take place anywhere, anytime. It can also be implemented on digital platforms. Within the scope of this study, random learning in digital platforms was examined in the context of cognitive load. Unlike the random learning studies in the literature, the study investigated the incidental learning according to whether it is related to the educational content or not. Data were collected both quantitatively and qualitatively on two websites prepared for this purpose. In the study, factorial research design was used. The sample of the study consisted of students of Ondokuz Mayıs University education faculty. Participants were randomly assigned to the versions. Version-1 group was conducted with 15 participants and version-2 group 15 participants, in total 30 participants. The versions differ according to whether the extra random information is related to the subject or not. Participants were subjected to the same educational content and tasks. The collected data were analyzed with SPSS 21.0 program, OGAMA, Muse Monitor and Excel. According to the analysis, it was seen that there were significant differences. Accordingly, it was observed that the version exposed to the relevant contents resulted in better learning in comparison to others. It was concluded that in the random information content type, the least cognitive load occurred in the visual content type.