Öğretmenlerin ve okul müdürlerinin okul gerilemesi hakkındaki görüşleri (Ordu İli örneği)
Künye
Uslu, E. (2021). Öğretmenlerin ve okul müdürlerinin okul gerilemesi hakkındaki görüşleri (Ordu İli örneği). (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araĢtırma öğretmenlerin ve idarecilerin okul gerilemesi hakkındaki görüĢlerinden faydalanarak okul gerilemesinin nedenlerini açıklamak amacıyla yapılmıĢtır. AraĢtırmada araĢtırmacı tarafından geliĢtirilen, 17 madde ve 4 alt boyuttan oluĢan Okul Gerilemesi GörüĢ Ölçeği (OGGÖ) kullanılmıĢtır. Bu alt boyutlar; okul gerilemesiyle ilgili yönetim, süreç, fiziksel ortam ve mevzuat boyutlarıdır. AraĢtırmaya Ordu ilinde görev yapan 403 öğretmen ve 40 idareci katılmıĢtır. AraĢtırmada; katılımcıların okul gerilemesi hakkındaki görüĢleri ile katılımcıların cinsiyet, öğrenim durumu, kıdem, okulda çalıĢma süresi, okullarının bulunduğu bölge ve okullarının kademesi adlı demografik özellikleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelenmiĢtir. Katılımcıların ölçeğe verdikleri yanıtlardan elde edilen verilerinin dağılımının testi için katılımcılara KolmogrovSimirnow normallik testi uygulanmıĢtır. Ayrıca t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıĢtır. Verilerdeki dağılımın birbirine yakın olmadığı hallerde anlamlı farklılıklar için Post hoc testlerinden Gabriel Analizi kullanılmıĢtır. Katılımcıların görüĢlerinin analizinden elde edilen veriler alan yazın ıĢığında yorumlanmıĢ ve çeĢitli önerilerde bulunulup araĢtırma sonuçlandırılmıĢtır. AraĢtırmanın sonuçlarına göre; katılımcılar okul gerilemesine nelerin neden olabileceği hakkında yüksek sayılabilecek bir görüĢe sahiptir. Ayrıca katılımcıların çalıĢtıkları okul kademesi ile okul gerilemesi üzerine olan görüĢleri arasında anlamlı bir fark bulunamazken; katılımcıların diğer demografik değiĢkenleri ile okul gerilemesi hakkındaki görüĢleri arasında bazı anlamsal farklar bulunmuĢtur. Okul gerilemesi yurtiçi alan yazınımızda yer bulamamıĢ bir kavramdır. Bu nedenle bu çalıĢma, okul gerilemesinin ne olduğunu ve nelerin okul gerilemesine neden olabileceğini göstermesi açısından önemli bir çalıĢmadır. Hesap verebilirlik ile ilgili sistemleri olan ülkelerde engellenmeye çalıĢılan okul gerilemesi incelenerek, ülkemizdeki gerileyen okullar ve bu gerilemenin nedenleri teĢhis edilebilir ve bu okullara gerekli müdahaleler yapılabilir. This research was conducted to explain the causes of school decline by making use of the views of teachers and administrators about school decline. In this study, the School Decline Opinion Scale (FDI) developed by the researcher, consisting of 17 items and 4 sub-dimensions, was used. These sub-dimensions are; dimensions of management, process, physical environment, and legislation related to school decline. 403 teachers and 40 administrators working in Ordu province participated in the research. In the study, it was examined whether there was a significant difference between the opinions of the participants about school decline and their gender, educational status, seniority, length of work at school, the region of their school and the level of their school. Kolmogrov - Simirnow normality test was applied to the participants to test the distribution of the data obtained from the responses of the participants to the scale. In addition, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. In cases where the distribution in the data is not close to each other, Gabriel Analysis, one of the Post hoc tests, was used for significant differences. The data obtained from the analysis of the participants' opinions were interpreted in the light of the literature and various suggestions were made and the research was concluded. According to the results of the research; participants have a fairly high opinion about what might cause school decline. In addition, while there was no significant difference between the school level of the participants and their views on school decline, some semantic differences were found between other demographic variables and their views on school decline. School decline is a concept that has not found a place in our domestic literature. Therefore, it is an important study in terms of showing what school decline is and what can cause school decline. By examining the school decline, which is tried to be prevented in countries with systems of accountability, the declining schools in our country and the causes of this decline can be identified and necessary interventions can be made to these schools.