Güncel sanat tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve resim-iş öğretmenliği öğrencilerinin güncel sanata yönelik tutumlarının incelenmesi
Künye
Uzun, Y. (2021). Güncel sanat tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve resim-iş öğretmenliği öğrencilerinin güncel sanata yönelik tutumlarının incelenmesi. (Doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmada, Güncel Sanat Tutum Ölçeği’nin geliştirilmesi ve Resim-İş
Öğretmenliği öğrencilerinin Güncel Sanat’a yönelik tutumlarının incelenmesi
amaçlanmıştır. Aynı zamanda öğrencilere ait bazı değişkenler ile öğrencilerin
tutumları arasında herhangi bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir.
Toplum için oldukça yeni ve alışılmadık şekillerde kendini gösteren Güncel
Sanat oluşumlarına karşı nasıl bir tutum sergilenmesi gerektiği ya da bu oluşumların
ne şekilde algılanabileceği konusunda bir takım problemler olduğunu söylemek
mümkündür. Gelecek kuşakların şekillenmesinde ve sanatın topluma aktarılmasında
önemli bir role sahip olan Görsel Sanatlar Öğretmeni adaylarının Güncel Sanat’a
yönelik tutumları, verecekleri sanat eğitiminin niteliği ve çeşitliği açısından etkili
olacaktır. Araştırmanın örneklem grubunu üniversitelerin Resim-İş Öğretmenliği
Programlarında öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ve
araştırmacı tarafından geliştirilen “Güncel Sanat Tutum Ölçeği” (GSTÖ)
kullanılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan “Tarama
Modeli” kullanılmıştır. Araştırma, iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada,
GSTÖ geliştirilmiş, ikinci aşamada ise geliştirilen bu ölçekle Resim-İş Öğretmenliği
Programlarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin Güncel Sanat tutumları
belirlenip elde edilen bulgulara dayalı analizler yapılmıştır.
Ölçek geliştirme aşaması kapsamında gerçekleştirilen analizler doğrultusunda
ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Yapılan analizler
sonucunda Resim-İş Öğretmenliği öğrencilerinin Güncel Sanat tutumları “olumlu”
düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin Güncel Sanat tutumlarında üniversitelerine,
cinsiyetlerine, mezun oldukları lise türüne, ikamet yerlerine ve gelir düzeylerine göre
anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Buna karşılık öğrencilerin Güncel Sanat
tutumlarında sınıf, yaş ve anne-baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir
farklılık gözlenmemiştir. In this research, it is aimed to develop the Contemporary Art Attitude Scale
and to examine the attitudes of the Art Teaching Department students towards
Contemporary Art. At the same time, it was examined whether there was a
relationship between some variables of students and their attitudes.
It is possible to say that there are some problems about how to behave towards
Contemporary Art formations, which manifest themselves in quite new and unusual
ways for the society, or how these formations can be perceived. The attitudes of Art
Teacher candidates, who have an important role in shaping future generations and
transferring art to society, are important in terms of the quality and diversity of the
art education they will provide. The participant group of the research consists of
students studying at the Art Teaching Department of universities. In order to collect
data in the research, "Personal Information Form" created by the researcher and
"Contemporary Art Attitude Scale" developed by the researcher used. In the
research, "Scan Model", which is one of the quantitative research methods, was used.
The research was carried out in two stages. In the first stage, the Contemporary Art
Attitude Scale was developed, and in the second stage, the Contemporary Art
attitudes of the Art Teaching Department students were determined with this scale
and analyzed based on the findings made.
In line with the analysis carried out within the scope of the scale development
phase, it was concluded that the scale is a valid and reliable scale. As a result of the
analysis made, the Contemporary Art attitudes of the Art Teaching Department
students were found at a "positive" level. Significant differences were found in
students' Contemporary Art attitudes according to their university, gender, type of
high school they graduated from, place of residence and income level. On the other
hand, no significant difference was observed in the Contemporary Art attitudes of the
students according to their class, age and educational status of their parents