Altıncı sınıf öğrencilerine görsel sanatlar dersinde hava perspektifi bilgisinin kazandırılmasına yönelik uygulamalar
Künye
Donbaloğlu, S. (2021). Altıncı sınıf öğrencilerine görsel sanatlar dersinde hava perspektifi bilgisinin kazandırılmasına yönelik uygulamalar (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, SamsunÖzet
AraĢtırmamda problem olarak ele aldığım konu, ortaokul müfredatı kazanımları
içinde oldukça küçük ve yetersiz bir yeri olan, hava perspektifi bilgisinin öğrencilere
kazandırılması ile öğrencilerin çevrelerini yeniden keĢfetme süreci ele alınmıĢtır. Bu
çalıĢma ile ulaĢılmak istenen, öğrencilere görsel sanatlar dersinde akademik baĢarısına
perspektif ve hava perspektifi bilgisinin yeterli düzeyde kazandırılmasının katkılarını
ortaya koymaktır. Bir eylem araĢtırması olan bu çalıĢma nitel özellik göstermekte olup
eylem araĢtırması olması ile bir müdahaleli araĢtırma türüdür. ÇalıĢmada deneysel
yöntemlerden öntest-sontest Ģartını sağlayacak Ģekilde önçalıĢma-sonçalıĢma modeli
uygulanmıĢ olup bunun yanında süreç değerlendirilmesi araĢtırmacı günlükleri yardımı
ile sağlanmıĢtır. Perspektif ve hava perspektifi bilgisinin öğrencinin sanatsal
çalıĢmalarına katkısı olmuĢ mudur? Ön çalıĢma ile son çalıĢma arasında belirgin farklar
var mıdır? Soruları etrafında ĢekillenmiĢtir. Atatürk Ortaokulu 6/B sınıfı öğrencileri bu
araĢtırmaya gönüllü olarak katılmıĢtır. Tez çalıĢması 2019-2020 bahar döneminde
gerçekleĢtirilmiĢtir. ÇalıĢma süresine hazırlık olarak; perspektif kavramı ve çeĢitleri,
hava perspektifi ve bu konuyu tamamlayacak renk bilgisi konuları kuramsal çerçeve
içinde oluĢturularak hazırlanmıĢtır. AraĢtırmaya perspektif ve hava perspektifinin
tarihsel sürecine katkı sağlayan ustaların da ele alınması ile hazırlık süreci
tamamlanmıĢtır. YaĢama yakınlık ilkesine uygun olarak öğrenci tecrübelerine ders
içerisinde sınıfça vakit ayrılmıĢtır. ÇalıĢma sırasında varılmak istenen hedef ile ilgili
problemler küçük parçalara bölünmüĢ ve aĢamalı olarak çözümlenmesiyle öğrencinin
dersi kavraması sağlanmıĢtır.
Süreç içinde öğrenci görüĢleri de alınarak gözlemler araĢtırmacı günlüğü ile
sonucun yorumlanmasına ilave edilmiĢtir. ÇalıĢmalar bireysel farklılıklar dikkate
alınarak sınıf bazında değil kendi içerisindeki geliĢmiĢliğine ve süreç içerisindeki
ilerlemesine bakılarak değerlendirilmiĢtir. Dönüt ve düzeltmelerin öğrenciye zamanında
ve yapıcı olacak Ģekilde verilmesi ile sürecin verimliliği arttırılmaya çalıĢılmıĢtır. Tüm
bu süreç sonunda eylem araĢtırmasının yarattığı olumlu sonuçların uzman görüĢleri de
alınarak öğrenci baĢarısına önemli katkıları olduğu saptanmıĢtır The issue that I dealt with as a problem in my research was the process of
rediscovering the environment of students by acquiring the knowledge of air
perspective, which has a very small and insufficient place in the secondary school
curriculum acquisitions. The aim of this study is to reveal the contributions of
students to gain sufficient level of perspective and aerial perspective knowledge to
their academic success in the visual arts course. This study, which is an action
research, has qualitative features and is an action research type of intervention
research. In the study, a pre-study-post-study model was applied in a way to meet the
pre-test-post-test condition among the experimental methods, and the process
evaluation was provided with the help of the researchers' diaries. Has the knowledge
of perspective and aerial perspective contributed to the student's artistic work? Are
there any significant differences between pre-work and final work? Its questions are
shaped around it. Atatürk Secondary School 6 / B class students participated in this
study voluntarily. The thesis study was carried out in the spring semester of 2019-
2020. As preparation for the working period; The concept of perspective and its
types, aerial perspective and color knowledge to complement this subject have been
prepared within a theoretical framework. The preparation process was completed
with the study of the masters who contributed to the historical process of perspective
and aerial perspective. In accordance with the principle of closeness to life, time is
allocated to student experiences during the class. The problems related to the goal to
be reached during the study were divided into small pieces and the student was able
to comprehend the lesson by solving them gradually.
In the process, students' opinions were also taken and observations were added
to the interpretation of the result with the researcher's diary. The studies were
evaluated on the basis of individual differences, not on the basis of class, but on their
own development and progress in the process. By providing feedback and
corrections to the student in a timely and constructive manner, the efficiency of the
process was tried to be increased. At the end of all this process, it was determined
that the positive results of the action research had a significant contribution to student
success by taking expert opinions.