Öğrenci merkezli eğitim modeli kullanılarak sanal ortamda temel astronomi konularının öğretimi
Künye
Özşen, D. (2021). Öğrenci merkezli eğitim modeli kullanılarak sanal ortamda temel astronomi konularının öğretimi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu çalışmada ''Güneş-Dünya-Ay'ın Hareketleri, Mevsimler, Ay'ın Evreleri ve Özellikleri'' başlıklı temel astronomi konularına yönelik, öğretmen adaylarının hazır bulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi ve öğrenci merkezli eğitim modelinin bu kavramların öğrenimi üzerindeki etkililiğinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Samsun 19 Mayıs Üniversitesi'nde Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliğinde 2019-2020 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 93 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Uygulama uzaktan eğitimle sanal sınıf ortamında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada deneme öncesi deneysel yöntem ve nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması (örnek olay incelemesi) yöntemi kullanılmıştır. Uygulanan eğitim modelinin etkililiği tek bir gruba ait ön test, son test ve kalıcılık testleri kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri alandaki uzmanlar tarafından hazırlanan 7 adet çoktan seçmeli soru ile birlikte 7 adet açık uçlu sorulardan elde edilmiştir. Elde edilen nicel veriler SPSS 20.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Sorulardan alınan veriler frekans ve yüzde hesaplamalarıyla sayısal değerlere çevrilmiştir. Analizler sonucunda öğretmen adaylarının bazı temel astronomi konularında gerekli hazır bulunuşluklara sahip olmadıkları belirlenmiştir. Tez kapsamında hazırlanan eğitim modeli uygulandıktan sonra öğretmen adaylarının bilgi düzeyindeki bazı temel astronomi konularını öğrenirlerken, üç boyutlu düşünmeyi gerektiren kavrama düzeyindeki temel astronomi konularını öğrenmede zorlandıkları ortaya koyulmuştur. Özellikle Ay'ın özellikleri ve evrelerinin bilimsel süreçleri konusunda öğrenme güçlüklerinin devam ettiği belirlenmiştir. Literatürdeki verilerle tezden elde edilen veriler karşılaştırılmış ve veriler arasındaki farklılıklar araştırılarak yorumlanmıştır. Bu sonuçlardan yola çıkarak, öğrencilerin öğretimde aktif olacağı şekilde fiziksel model kullanımının Ay'ın özellikleri ve evreleri gibi soyut kavramların öğreniminde etkili olabileceği önerilmiştir. In this study, it was aimed to determine the readiness levels of teacher candidates for the basic astronomy topics titled "Motions of the Sun-Earth-Moon, Seasons, Phases and Properties of the Moon" and to investigate the effectiveness of the student-centered education model on the learning of these concepts. The sample of the research consists of 93 senior students studying at the Department of Mathematics and Science, Department of Science Education in Samsun 19 Mayıs University in the 2019-2020 academic year. The application was carried out in a virtual classroom environment with distance education. In the study, the pre-experimental research design and the case study method from qualitative research methods were used. The effectiveness of the applied training model was determined by using the pre-test, post-test and retention tests belonging to a single group. The data of the research were obtained from 7 open-ended questions along with 7 multiple choice questions prepared by experts in the field. Quantitative data were analyzed using SPSS 20.0 package programme. Content analysis technique was used in the analysis of qualitative data. The data obtained from the questions were converted into numerical values with frequency and percentage calculations. As a result of the analysis, it was determined that the pre-service teachers did not have the necessary readiness for some basic astronomy subjects. After the application of the educational model prepared within the extent of the thesis, it was revealed that while the pre-service teachers were learning some basic astronomy subjects at the knowledge level, they had difficulty in learning the basic astronomy subjects at the comprehension level that required three-dimensional thinking. It has been determined that learning difficulties continue, especially in the scientific processes of the Moon's properties and phases. The data in the literature and the data obtained from the thesis were compared and the differences between the data were investigated and interpreted. Based on these results, it has been suggested that the use of physical models in such a way that students will be active in teaching can be effective in learning abstract concepts such as the properties and phases of the Moon.
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
The Effect of Planetariums on Teaching Specific Astronomy Concepts
Turk, Cumhur; Kalkan, Huseyin (Springer, 2015)This study aimed to determine students' knowledge levels related to specific astronomy concepts and the effect of a planetarium environment on teaching. The study sample included seventh-grade (12-13 years old) students. ... -
Temel astronomi kavramlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi / hazırlayan Aslı Şensoy; danışman Hüseyin Kalkan
Şensoy, Aslı (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)… -
Fen Bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının mevsimlerin oluşumuna ilişkin görüşleri / Arzu Altınbaş ; Danışman Mualla Bolat.
Altınbaş, Arzu (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)…