dc.contributor.author | Tağrikulu, Pınar | |
dc.contributor.author | Gül, Ayça Cirit | |
dc.date.accessioned | 2022-09-02T17:25:54Z | |
dc.date.available | 2022-09-02T17:25:54Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.citation | TAĞRİKULU P, GÜL A (2021). Teacher through the Eyes of Teachers and the Society: A Mixed Method Research. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(41), 3117 - 3143. 10.26466/opus.950478. | en_US |
dc.identifier.issn | 2528-9527 / 2528-9535 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.26466/opus.950478 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/33428 | |
dc.description | Tam Metin / Full Text | en_US |
dc.description.abstract | The present study is a mixed methods research in which qualitative and quantitative data are collected at the same time. In this study, in which the metaphorical perceptions of teachers and individuals in different professions towards the concept of teacher were revealed, 263 participants werereached. The quantitative data in the study were collected by using Teacher Metaphor Scale. TeacherMetaphor Scale is a 5-likert type scale which has 19 items and three factors. In the qualitative partof the study, a form was developed by the researchers in order to collect data through metaphors.Data was collected online. According to the qualitative data, it was determined that the images ofteachers regarding their metaphorical perception towards the concept of teacher were collected indifferent and more categories than individuals working in other professions. It has been revealedthat the metaphorical perceptions of teachers as individuals from the profession are richer. Individuals working in other professions have developed less metaphorical images towards the concept ofteacher. When the quantitative findings are examined, it has been revealed that the metaphoricalperception levels of the teachers regarding the meanings they attribute to teachers are higher thanthe individuals working in other professions. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışma nitel ve nicel verilerin aynı zamanda toplandığı bir karma yöntem araştırmasıdır. Öğretmenlerin ve farklı mesleklerdeki bireylerin öğretmen kavramına yönelik metaforik algılarının ortaya konduğu bu çalışmada 263 katılımcıya ulaşılmıştır. Çalışmanın nicel verileri öğretmen metafor ölçeği ile toplanmıştır. Öğretmen metaforu ölçeği, beşli likert tipinde 19 maddeden ve üç faktörden oluşmaktadır. Çalışmanın nitel kısmında mecazlar yoluyla veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından bir form geliştirilmiştir. Veriler online olarak toplanmıştır. Nitel verilere gore öğretmenlerin öğretmen kavramına yönelik metaforik algılarının diğer mesleklerde çalışan bireylerden farklı ve daha fazla kategoride toplandığı belirlenmiştir. Meslekten birer birey olarak öğretmenlerin metaforik algılarının daha zengin olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer mesleklerde çalışan bireyler, öğretmen kavramına yönelik daha az metaforik imgeler geliştirmiştir. Nicel bulgular incelendiğinde öğretmenlerin öğretmenlere yükledikleri anlamlara ilişkin metaforik algı düzeylerinin diğer mesleklerde çalışan bireylere gore daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.26466/opus.950478 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | metaphor | en_US |
dc.subject | teacher | en_US |
dc.subject | teacher metaphor scale | en_US |
dc.subject | mixed method research | en_US |
dc.subject | metaphoric perception | en_US |
dc.subject | metafor | en_US |
dc.subject | öğretmen | en_US |
dc.subject | öğretmen metafor ölçeği | en_US |
dc.subject | karma yöntem araştırması | en_US |
dc.subject | metaforik algı | en_US |
dc.title | Teacher through the eyes of teachers and the society: a mixed method research | en_US |
dc.title.alternative | Öğretmenlerin ve toplumun gözünden öğretmen: bir karma yöntem araştırması | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.contributor.department | OMÜ, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0002-5221-6888 | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0003-4765-1153 | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Tağrikulu, Pınar | |
dc.contributor.institutionauthor | Gül, Ayça Cirit | |
dc.identifier.volume | 18 | en_US |
dc.identifier.issue | 41 | en_US |
dc.identifier.startpage | 3117 | en_US |
dc.identifier.endpage | 3143 | en_US |
dc.relation.journal | OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |